Crysis 2

Hands-on - Multi - ons 25 augusti 2010, kl 08.46

Med en dörr full av ”Best in Gamescom 2010”-diplom och med ett namn som Crysis i titeln förväntar man sig per automatik att det här ska vara bra skit. Det tas för givet, ses som självklart och allt annat än jättebra är besvikelse. Tur för Crysis 2 att det lever upp till kraven.

Titeln kammade hem det officiella priset som bästa PC-spel på mässan och det dröjer inte lång tid innan man förstår varför. Det är snabbt, snyggt och förbaskat roligt.

Crysis 2 kommer bli en mycket mer intensiv upplevelse än föregångaren
Mässgolvet har tydligen haft en väntetid på fem timmar för en presentation av spelet. Det är lika imponerande som läskigt. I EA:s pressmonter behöver vi inte vänta riktigt lika länge för en presentation och en spelbar session med spelet. Det är världspremiär för titelns multiplayerläge och förväntningarna i rummet är höga, trots att vi inte har lika många väntetimmar som mässgolvsbesökarna i benen. Två banor betas av där i synnerhet den senare, Impact, är häftigast. I ett sargat New York har ett klassiskt hotell rasat in i en mer modern kontorsskrapa och tillsammans skapar de två trasiga byggnaderna en kombinerad bana med stora variationer. Det är speldesign på hög nivå, men det finns fler kvalitéer. Framför allt med den lekfulla actionkänsla som titeln stoltserar med. En tidigare gäst i båset hade beskrivit det som ”Spiderman with a gun” medan utvecklarna själv sa något om ”parkour with gun”. Med i teamet finns tidigare personal från Timesplittersspelen och den lättsamma känslan gör sig ett avtryck i spelet. Samtidigt är det inte lättsamt på ett flamsigt och oseriöst sätt utan mer lättsamt på ett avslappnat och positivt sätt.

Är Crysis 2 det bästa spelet på mässan? Nä. Riktigt så långt vill jag inte sträcka mig. Men det är orättvist att jämföra spel med spel, vitt skilda genrer mot varandra. Vissa titlar är mer direkta än andra som behöver timmar för att glänsa. Timmar och mer lugn och ro än en hetsig spelmässa i Tyskland kan erbjuda. Att Crysis 2 kommer bli någonting alldeles utöver det vanliga, det råder det dock inte alls någon tvekan om.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48
UfU__Xs bild

"Med i teamet finns tidigare personal från Timesplittersspelen."
Men så trevligt, ser mer och mer fram emot det här. Hoppas de behållit den öppna stilen i spelet bara och inte fått för sig att göra ett Cry of Duty? :)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.