Diablo III

Hands-on - PC - tis 11 oktober 2011, kl 08.39

Atmosfären är det absolut första man slås av när man startar upp Diablo 3. Det var många som var skeptiska när de första bilderna släpptes för några år sedan och tyckte att spelet såg alldeles för gnistrande färgglatt ut och inte sådär ödesbringande som det första och till stor del det andra spelet var. Men det är bara att konstatera, tvivlarna hade fel. Redan från de första stegen in i Diablos spelvärld är det en ödesmättad stämning som präglar allt. Tunga sjok av dimma glider fram över blodfyllda stigar, där kråkor och annat festar på de nyligen döda. Det är nästan aldrig ljust under de timmar in i spelet betan bjuder på. Men inte nog med att atmosfären är mörk och tät och viskar om ond bråd död, musiken är väl bekant redan vid första tonerna. Det är samma melodier som i det första spelet, men lite mer illavarslande, en lite mer ondskefull vinkling på kompositionen. Det är tydligt att Blizzard direkt vill proklamera att skeptikerna kan glömma att ifrågasätta att spelet inte skulle kännas rätt miljömässigt. För mer Diablo än så här blir det bara inte.

Kampanjen börjar i New Tristram, ett samhälle som byggts upp en bra bit ifrån det Tristram som vi bekantade oss med i de tidigare titlarna. Kanske inte så konstigt med tanke på vad som hände där. Här introduceras man till en handfull nya nyckelkaraktärer som för handlingen vidare. Kampanjen för oss i den första akten genom övergivna bondgårdar och fält direkt till gamla Tristram, där man förstås måste utforska ruinerna från samma katedral som man besökte i det första spelet. Ända tills man stöter på The Skeleton King, som blir spelets första riktiga bossfajt, och tyvärr slutet på betan. Men dessa återanknytningar känns helt rätt och man lämnas med stora förväntningar inför fortsättningen.

Dock minst lika viktigt, om inte viktigare är att spelet känns Diablo i alla andra aspekter också. Jag har hunnit testa på alla de fem olika klasserna i spelet, och känslan man får när man spelar är definitivt helt rätt. Spelflödet sitter som gjutet och hur bra andra spel i genren än är, det är bara Blizzard som har den här fingertoppskänslan. Systemet med att peta ut egna värden när man levlar är helt borta, alla attribut anpassas nu enligt en given mall så man behöver inte längre fundera på vad som vore optimalt. Istället har fokus lagt på möjligheten att skräddarsy och anpassa sin utrustning, samt kombinera färdigheter på mest effektiva sätt. Varje klass kan spelas på ett flertal olika sätt beroende på vilka förmågor man väljer att premiera. Det är svårt att såhär tidigt säga hur bra balanserat det är i längden och hur många effektiva variationer som finns, men såhär i början känns det stabilt och balanserat med lagom mycket omväxling.

Någonting annat som borgar för omväxling är de dynamiska miljöerna. Slumpade kartor har alltid varit viktigt för omspelbarheten i genren och det är även lite av seriens framgångsrecept. En spelomgång i ett Diablo-spel är aldrig den andra helt lik. Men med mer avancerad grafik och mer välskriven handling ökar förstås pressen på både igenkänning och variation. Här har man, inte helt oväntat lyckats ganska bra. De stora öppna miljöerna är hyfsat varierade, med ett antal slumpmässiga små grottor och annat man kommer åt men nyckelplatserna i spelet är alltid identiska även om vissa saker som grottingångar kan vara slumpade ibland även på dessa. Nere i de underjordiska komplexen är det precis likadant. Det vill säga det mesta är slumpmässigt men ett fåtal platser, såsom tronsalen för The Skeleton King, är alltid samma. Förhoppningsvis går detta igen i de framtida akterna också.

Nya inslag i spelet är möjligheten att tillverka egna föremål. Detta är både kul och enkelt och känns som ett stimulerande inslag. En annan nyhet är de medhjälpare man kan få, som alla tillhör en av tre andra klasser i spelet man inte kan spela själv. Det här inslaget är lånat från andra spel i genren, och är väl i det närmaste nästan identiskt med hur det fungerar i Dungeon Siege 2. Dessa medhjälpare går att utrusta och de levlar också, samt att man kan ge de order om vilken inriktning de vill ha. Till exempel brukar jag föredra att låta tempelriddaren fokusera på helning. En annan nyhet är Versus-läget där man ska kunna spela mot andra spelare. Den får man tyvärr inte testa på i betan vid skrivande stund så det är svårt att uttala sig, men jag förbehåller mig lite skeptisk, då Diablo 3 inte riktigt känns som ett spel lämpat för pvp, men jag kan för all del ha helt fel. Tiden får utvisa detta. Än så länge är det lätt att konstatera att det är en dröm att spela det i kooperativt läge, som sig bör.

Nackdelarna är inte sådär jättemånga, för betan är i det här stadiet redan rätt välslipad faktiskt. Det finns en del udda buggar här och där, där den jag stör mig mest på nog är när man ska plundra bokhyllor i katedralen och föremålen hamnar våningen ovanför istället för att trilla ned på golvet. Men sådana uppenbara saker lär vara fixade till släppet. De flesta andra nackdelar är nog egentligen rena smaksaker, såsom vad man tycker om det nya karaktärsutvecklingssystemet. Många lär säkert sakna poängduttandet från tidigare titlar, men själv är jag helt lyrisk över att allt onödigt krimskrams är bortskalat så man kan fokusera på det som är roligt.

Det man kan konstatera är i alla fall att Diablo utan tvekan är tillbaka. I övrigt tror jag de flesta redan bestämt sig för vad de ska tycka om spelet. Själv har jag i alla fall inte blivit avskräckt, tvärtom fått blodad tand.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04
Kajans bild

Kul läsning. Vi lägger upp den i vårt nyhetsflöde på www.svenskadiablo.se

Keep up the good work! :)

Johan Eklunds bild

Tackar :beer:

VodkaCitrons bild

Trevlig text. Ska bli kul att lira även om man inte kommer ha samma passion som man hade för 2an. Men jag väntar faktiskt på PS3 utgåvan som förmodligen kommer nå produktion och inte bli stoppad :p Får ju dock vänta ett år extra, men det är de värt.

Hoppas att de utgår mer ifrån demonerna ur kristna testamentet. Jag menar "Diablo" aka demon känns lite för simpelt som sista boss när helvetes prinsar skuttar omkring. Baal var ju iofs med senare, men ändå. Skulle vara kul att få klå Satan personligen, men han kanske har nått en odödlighetstatus i dom spelen, men i nån skepnad så!

Sebastian Magnussons bild

VodkaCitron skrev:
Skulle vara kul att få klå Satan personligen, men han kanske har nått en odödlighetstatus i dom spelen, men i nån skepnad så!

Jag trodde Diablo betydde typ djävulen?

VodkaCitrons bild

Sebastian Magnusson skrev:
Jag trodde Diablo betydde typ djävulen?

Yes. Var tvungen att undersöka lite nämre hur det stog till med Diablo serien bara. Det verkar vara så att Diablo, Baal och Mephisto är allihopa djävulen. Vilket de är om man utgår ifrån testamenterna/sagarna där dom är starkast.

Diablo aka lucifer, satan. Är härskaren i helvetet.
Baal, Beelzebub är även satan, lucifier i andra testmanenten.
Mephisto är från folksagorna i Tyskland där han framstår som djävulen.

Diablo, the Lord of Terror
Mephisto, the Lord of Hatred
Baal, the Lord of Destruction

Alltså kör Blizzard sitt egna och lånar från annat som de oftast gör.

Förväntade mig mer att de var djävulens söner i Diablo universumet eller liknande ^^ Eller att de utgick ifrån kristna testamentet som jag trodde. Där skulle Diablo (Lucifier) vara härskare och Baal skulle vara en av prinsarna och då hade Baal varit tvungen att framstå mycket svagare i serien och därför hade jag min teori att Diablo inte kunde vara härskaren utan bara en svagare demon :p

Men nu vet jag hur det står till ^^

-----

Vet vi namnet på någon boss än i D3?

Sebastian Magnussons bild

VodkaCitron skrev:
Vet vi namnet på någon boss än i D3?

Man kan väl krasst räkna med att den där Diablo är med i alla fall?

Johan Eklunds bild

Sebastian Magnusson skrev:
Man kan väl krasst räkna med att den där Diablo är med i alla fall?

Ärligt talat inte hundra på det där. Tror det är någon av de andra demonerna man jagar enligt storyn... men Diablo väcks säkert i slutet på nåt sätt för att motivera namnet. Läste nåt om det... jo hittade citatet:

"It has been confirmed that at least one of the two remaining Lesser Evils, Azmodan and Belial, is behind the failed invasion of Sanctuary, and that Act II of the game will heavily focus on deception due to its association with Belial. That being said however, Diablo's return has been confirmed, despite his earlier death."

King Leoric (The Skeleton King) vet vi ju med 100% iaf.

I övrigt vet vi inte mer än vad som står här för närvarande: http://diablowiki.net/Bosses

Finns annars rykten om att Mistress of Pain kommer vara med som boss. Dock inte konfirmerat.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.