DiRT 3

Hands-on - Xbox 360 - tors 3 mars 2011, kl 11.24

Det finns många typer av bilspelsmänniskor. Allt från dem som uppskattar hårda simmar á la GTR till dem som hellre föredrar att ta en sväng med Mario och hans vänner i sina gokarts. Själv kommer jag ur den skolan som Sega fostrade med titlar som Sega Rally och Out Run, så Colin McRae-serien har för egen del alltid haft rätt balans mellan realism och arkadkänsla. Nu när den gode Colin gått bort heter serien som bekant bara Dirt, men den är inte mindre tilltalande för det. Trots att det var en väldigt tidig version jag fick testa så satt ändå det viktigaste - körkänslan. Bilen betedde sig som den borde i kurvorna, och det var en fröjd att sladda fram längs krokiga grusvägar. Här behöver man krasst sett inte säga mer. Bilspel är som plattformsspel på det sättet, klickar man bara med kontrollen är allt annat egentligen onödig fernissa.

Men Dirt 3 har ändå några ytterligare strängar på sin lyra som förtjänar att nämnas. För att man skall kunna få det där perfekta varvet har man liksom i föregångaren möjlighet att spola tillbaka tiden. Dålig kurvtagning eller spinn ut i bushen? Bara att backa tiden, gör om och gör rätt. Även i träningssyfte är förstås detta väldigt användbart, då man kan fokusera på den där jäkla chikanen man alltid misslyckas på utan att behöva nöta igenom resten av banan varje gång. Det är lite som att göra tool-assisted speed runs med en emulator, man har möjlighet att korrigera de där gruvliga misstagen, men för att det inte skall korsa gränsen till rent fusk är förstås tidsspolningsförmågan begränsad.

Förutom att köra ett lopp fick jag också tillfälle att bränna runt på vad som verkade vara en byggarbetsplats. Här rörde det sig alltså inte om någon regelrätt banracing, utan jag skulle mer vilja likna det vid Tony Hawk-seriens skateparker. Målet här är att känna på sin bils gränser och utföra trick, exempelvis sladda under tre långtradare eller spinna två varv kring en pelare utan att krocka (inte så lätt som det låter, kan jag avslöja!). Utöver att vara underhållande i sig känns detta också som ett väldigt givande sätt att experimentera med nya manövrar man kan ha nytta av även när man ger sig ut i loppen, och förhoppningsvis kommer utmaningarna att uppmuntra till just detta.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
Alexanders bild

Är det känt om någon demoversion kommer släppas inom den närmsta framtiden?

Sebastian Magnussons bild

Alexander skrev:
Är det känt om någon demoversion kommer släppas inom den närmsta framtiden?

Det jag spelade var pre-alpha-kod, så tror det är lite tidigt för dem att uttala sig om det ännu.

Wh1spYs bild

Tycker spelutvecklare kan skrota den där spola tillbaka tid funktionen, riktigt löjlig, och det är fusk att spela med den inget annat. Annars ser väl spelet bra ut. ;)

Ollebros bild

Sebastian Magnusson skrev:
Förutom att köra ett lopp fick jag också tillfälle att bränna runt på vad som verkade vara en byggarbetsplats.

Gymkhana kallas det tydligen, Ken Block som är nu då nästan Colins ersättare i 2an och 3an kör mycket sådana banor för att träna.
Wh1spY skrev:
Tycker spelutvecklare kan skrota den där spola tillbaka tid funktionen, riktigt löjlig, och det är fusk att spela med den inget annat. Annars ser väl spelet bra ut. ;)

bara spela på svåraste så får du inte möjligheten att fuska :party:

Alexanders bild

Wh1spYs bild

Ollebro skrev:
bara spela på svåraste så får du inte möjligheten att fuska

Aha så det går att undvika den funktionen, då gör man ju det isåfall :)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.