Dirt 3

Hands-on - Multi - fre 6 maj 2011, kl 08.17

Det är tydligt vart fokusen ligger i och med Dirt 3. Senare delar i serien (ungefär sedan den fick undertiteln Dirt faktiskt) experimenterade med många olika bilsportsdiscipliner medan rallyt som legat till grund för serien mer börjat hamna i skymundan. Det är alltså en utveckling som Dirt 3 vill vända på, och den överväldigande majoriteten av spelet går ut på just rallykörning. Förutom att ersätta rock’n’roll med rally känns det som Codemasters matat på med allt de kunde komma på för att förhöja upplevelsen - natt, snö och regn är några av många nyheter som tillkommit.

När vi pratar snö är förstås Norden ett prima område, och även om vi inte får tillfälle att ratta omkring i Sverige så är våra grannländer Finland och Norge bägge representerade. Att köra i snö är alltid en speciell utmaning och även om jag fått nog av is och kyla under den gångna vintern är det en speciell sorts njutning att sladda omkring i hala diken utan att behöva oroa sig för självrisken på sin vagnskadeförsäkring. Som jag konstaterat tidigare gånger jag testat Dirt 3 så är körkänslan riktigt vass, och annat vore egentligen underligt efter Codemasters digra erfarenhet inom bilspelsgenren.

Trots fokusen på rally så finns det en hel del intressanta sidospår - bland annat i form av partyaktiga flerspelarlägen - och med 1998 års Powerslide (som ingen annan än jag minns längre) färskt i åminne kan jag inte annat än glädjas åt att återigen få leka kull och capture the flag med bilar. Det kanske allra trevligaste med det hela är introduktionen av splitscreen, något som annars saknas oroväckande ofta i bilspel nuförtiden. Men motordueller är som bekant alltid bäst i gott sällskap, allra helst bredvid en i soffan.

Och så har vi då förstås stuntläget gymkhana, som är den nyhet i Dirt 3 som kanske uppmärksammats mest. Vill man verkligen finslipa sitt bilkörande är det ypperligt att glida under lastbilstrailers, cirkulera kring lyktstolpar och rent allmänt tvingas utföra kniviga manövrar med högsta möjliga precision. En fjäder i hatten är att det går att ladda upp direkt från spelet till Youtube, vilket med gymkhanas premisser lär borga för en del riktigt imponerande stuntklipp när spelet väl släpps.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.