Dubbelwrestling

Hands-on - Multi - tis 31 augusti 2010, kl 09.07

Hos THQ vankades det låtsasbrottning i dubbel bemärkelse. Först ut var den kommande upplagan av WWE: Smackdown vs Raw 2011. Teamets mest seriösa titel som vill gestalta wrestlingsportens alla sidor i den största utsträckning det nu må gå. Med facit i hand går det sådär. Vill man för mycket blir det lätt pannkaka av allt. Kontrollen är bedrövlig när vi får ta del av spelet. Visserligen kan man faktiskt göra allt från att klättra utanför ringen till att dra en stege i motståndarens huvud, men det är sällan det sker med en tanke bakom och för det mesta blir det svordomar istället för glädjerop åt den dåliga kontrollen.

Titelns största styrka blir därför det som varit Smackdown vs Raws signum sedan tidigare – karaktärsskaparläget. Varför slåss med riktiga wrestlare när du kan göra egna in i minsta detalj? Inte nog med att du kan skapa karaktärens utseende, det går även att ställa in avslutningsattacker och ingång in i minsta detalj. Det märks att utvecklarna själva är nöjda med den här delen till skillnad från själva slagsmålet.

Ingen höjdare alltså med Smackdown vs Raw 2011. Roligare istället med det som presenteras som THQ:s mer partyfulla wrestlingspel, WWE All Stars. Här har man skalat ned upplägget, förenklat kontrollen och gjort det mer likt ett vanligt fightingspel med vissa brottarrörelser istället för att ge oss tillgång till för mycket. Smart. Dessutom har karaktärerna spetsats till. Kroppsliga egenskaper har förstärkts på ett parodiskt sätt och musklerna har pumpats upp ordentligt. Jämfört med "realistiska" Smackdown vs Raw blir skillnaden stor, men jag föredrar faktiskt de mer serietidningslika karaktärerna i All Stars. Det känns roligare så. Och faktum är att All Stars på många plan överträffar sin mer namnkunnige storebror.

Här är känslan direktare, kontrollen betydligt bättre och underhållningen faktiskt existerande. WWE All Stars fyller en funktion som partywrestling och om det är något av spelen jag vill spela igen är det absolut det senare. Wrestling är inte realistiskt för fem öre, då är det lika bra att strunta i den ambitionen och slita för att göra komplexa spelsystem där allt blir halvhjärtat. Avskalat och överdrivet som i fallet med All Stars blir faktiskt ljusår bättre.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.