En första kritisk titt på PS4

Krönika - Multi - fre 22 februari 2013, kl 14.23

När det kommer till det här med hur man ska förhålla sig till första intryck brukar jag nuförtiden hänvisa till två filmer, Star Wars: The Phantom Menace och förra årets Batman: Dark Knight Rises. I biosalongen översköljdes man, första gången man såg filmerna, i båda fallen av storartad visuell briljans och rycktes med vare sig man vill eller inte. På ytan kändes filmerna hur häftiga som helst, och de verkade ju uppfylla sin hajp. Besvikelsen kom däremot direkt man lämnade biosalongen och insåg exakt hur dåliga filmerna var. Exakt hur många brister handlingarna hade, hur endimensionella karaktärerna var och framför allt hur avgrundsstora de logiska luckorna faktiskt var i dessa skapelser. Insikten om att det man just hade konsumerat inte var annat än förgylld skit, dåliga filmer med extremt välpolerat yttre, gjorde besvikelsen enorm.

Erfarenheter som dessa har under åren lärt mig att man bör ha perspektiv och distans till all form av hajp, även sin egen. En kritisk blick skadar aldrig, utan kan snarare ge möjligheten att få en mer enhetlig uppfattning om saker och ting. Därför kan det redan nu, när hajpen är som störst, vara sunt att tänka igenom vad vi faktiskt vet om Playstation 4, och sätta denna kunskap i ett mer kritiskt sinnat perspektiv. Tanken med detta inlägg är alltså inte att dissa, utan att skapa sig en mer nyanserad bild av konsolen. En grund för en diskussion om konsolens nytta i sig.

Det första varje gamer lär titta på när det kommer en ny konsol är hur snygg grafiken är. Vid första anblick verkar ju inte denna nya maskin från Sony göra oss besviken vad gäller grafisk prestanda. Animationer, miljöer och karaktärer ser mer levande ut än någonsin i de demofilmer vi har sett, och det råder ingen tvekan om att grafiken överträffar nuvarande konsolgeneration. Tittar man efter lite noggrannare ser man dock att skillnaderna inte är så gigantiska som man initialt kanske trodde de var. Om man ska utgå ifrån de demofilmer vi ser är de visuella framstegen inte på något sätt lika markanta som mellan tidigare generationskiften mellan Sonys konsoler. Det är inte heller så förvånande när man tar en titt på hårdvaran i maskinen, en åttakärning AMD-processor och grafik-kretsar motsvarande en AMD 7870. Med andra ord finns det redan idag hemdatorer som utan problem slår konsolen på fingrarna prestandamässigt.

Valet av hårdvara har sannolikt en väldigt naturlig förklaring. En förklaring vi förmodligen hittar om vi tittar till marknadsekonomiska aspekter. Vi får inte glömma Playstation 3:s kontroversiella släpp, full med dyr avancerad hårdvara, vilket resulterade i långsam försäljning och få marknadsandelar jämfört med konkurrenterna under konsolens första år. Man vill sannolikt inte göra samma misstag med PS4:an som med PS3:an och gå ut för dyrt direkt. Istället vill man ha en snabb smidig, billig, övergång där man kan fasa ut PS3:an till fördel för denna nya konsol. Ett annat skäl kan vara att man vill vara snabbt ut med en ny konsol för att kunna konkurrera mot Wii U och vara före Microsoft in i den nya konsolgenerationen. Vi får inte glömma att Sony i början av nuvarande konsolgeneration gick hårt ut med att en ny konsol inte var aktuell förrän tidigast 2015, så någonting har fått Sony att helt vända på denna punkt.

Oavsett detta så är utfasningen av Playstation 3 förmodligen av stor vikt för Sony. Huvudargumentet för Playstation 4 är trots allt den nya streamingtjänsten, och det är en tjänst det är svårt att argumentera emot ur rent smidighetsperspektiv, så länge man har bra uppkoppling. Men denna streamingtjänst har en baksida. Spelbranschen, framförallt förlag och distributörer, har ända sedan 80-talet fört ett aktivt krig mot begagnadmarknaden. De återförsäljare jag snackat med säger själva att de mer och mer sett denna trend komma och är naturligtvis oroliga för just den här utvecklingen. För oss som konsumenter innebär det att näste generation kommer vi knappt kunna se någon begagnadmarknad alls, då övergången till digitalt kommer vara överhängande. Vi lär däremot knappast se lägre priser bara därför däremot. Med begagnatmarknadens död kommer tveklöst också en stor del av spelkulturen att gå under också.

Samtidigt gör den höga mängden begagnade spel redan i omlopp att många spelare säkert kommer avvakta med övergången till Playstation 4. Nuvaranda generation har tveklöst det största utbudet på högkvalitativa spel av någon generation konsolgeneration trots allt. Så frågan hur Sony kommer att agera när de måste konkurrera ut PS3:an blir av största vikt. PS4:ans ankomst kan mycket väl resultera i att servrarna för dagens spel stängs ned på sikt, och många klassiker förvandlas då i ett ögonblick från briljanta spel till värdelösa plastskivor. Kanske ingen överhängande risk än på några år, men den finns där.

De andra stora nyheterna med PS4:an verkar mestadels handla om enkelhet, att kunna koppla den till olika andra enheter, som mobil och tablets samt en hel del småfeatures ämnat för sociala medier och youtube-generationen. Bra saker i sig, men inget direkt revolutionerande. Möjligheten att koppla upp mot andra enheter har redan Microsoft varit före med, touchpads var Nintendo först med och enkelheten, ja den kommer från en strid ström under åren från utvecklarnas håll. Kritik mot brister i PS3:ans funktioner och arkitektur, som alltså åtgärdas först nu i denna fjärde konsol.

Frågan vi alltså bör ställa oss är vad Playstation 4 betyder för oss. Är det bara en uphottad och förbättrad PS3:a eller är det verkligen början på en ny konsolgeneration? Vad tjänar vi som konsumenter på att investera i denna nya konsol, och hur kommer den att påverka våra liv som gamers. Allt är inte guld som glimmar, men Playstation 4 har potentialen att både vara en solid klimp guld lika mycket som en förgylld bit granit. I nuläget kan vi inte veta definitivt och därför finns det heller inga skäl att driva på en hajp som är större än vad konsolen idag verkar kunna erbjuda vad gäller nyheter.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04
Starfighter Johanssons bild

Bra skrivet. :beer:

Linnea Hummels bild

"Tittar man efter lite noggrannare ser man dock att skillnaderna inte är så gigantiska som man initialt kanske trodde de var."

Jag vet inte vad man hoppades på egentligen, men det är klart grafikskillnaderna kommer bli mindre med varje ny konsolgeneration. Sen är det alltid svårt att jämföra sen konsolgeneration med kommande dito grafikmässigt då det nästan alltid blir till den förra generationens fördel. Sen PS2 och tidig PS3 kan också ligga väldigt nära varandra, men inte tidig PS2 och sen PS3-grafik.

"För oss som konsumenter innebär det att näste generation kommer vi knappt kunna se någon begagnadmarknad alls, då övergången till digitalt kommer vara överhängande."
Nä, inte med PS4 iallafall. Fysisk media kommer finnas till konsolen och även begagnatmarknad. Om den är begränsad avslöjade de inte, men skivor kommer säljas och kunna säljas vidare.

Om själva kontrollens utseende: jag hoppas de ändrar designen några gånger innan släppet, den känns så barnslig, på gränsen till plastig och inte ny. Och den djupblå färgen de valt till allt från presentationen här till PS store är så osmickrande.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.