Enslaved: Oddysey to the West

Hands-on - Playstation 3 - tis 21 september 2010, kl 12.45

Ninja Theory bevisade i sitt debutspel till Playstation 3, Heavenly Sword, att de behärskade det berättartekniska och även om det spelmässigt hade sina vassa kanter var det på de flesta plan en intressant upplevelse. Av det jag erfarit efter min korta tid med Enslaved: Oddysey to the West så verkar kanterna slipats ner och de långdragna striderna från Heavenly Sword spätts ut med en lika stor dos av spektakulärt plattformshoppande.

Stor robotgubbe får på tafsen av stavförsedd herre.
Demoversionen börjar med att vår hjälte Monkey sitter fängslad i en äggliknande cell, inne i en flygande framtidsfarkost. Eller är han verkligen en hjälte? Jag antar att han sitter inlåst av en anledning? I vilket fall är bakgrundshistorien till Monkey's situation inledningsvis suddig och vi kommer med all sannolikhet få reda på mer om huvudrollsinnehavarens förflutna i det färdiga spelet. I samband med att skeppet får spatt och explosionerna avlöser varann befrias Monkey från sin fångenskap. Resterande delen av demon handlar därför om att fly från den störtande farkosten innan den kraschar och avslutas med mötet av den kvinnliga sidekicken Trip som kommer följa Monkey genom resten av äventyret.

Spelet utspelar sig i en framtidsversion av New York och även om jag knappt hann se några direkta miljöer från staden, då merparten av demoversionen som sagt utspelar sig på fängelseskeppet, kan jag ana en spännande grafisk stil med växtlighet och natur som helt tagit över byggnader och gator. Jag ser verkligen fram emot att uppleva mer av dessa miljöer i den fullständiga versionen av spelet och det är härligt att se lite färg och grönska i ett spel av den här typen då man allt för ofta blir matad med brun och grå-sprayad grafik.

Monkey och Trip i samarbete.
På många sätt känns Enslaved som en mix av Uncharted och Heavenly Sword. Vi kan med andra ord se fram emot ett spel där vi bjuds på coola mellansekvenser bestående av mycket dialog, halsbrytande platåhoppande och en hel del stridande. Monkey är försedd med en stav som man snabbt lär sig svinga som en mästare när stridsrobotarna attackerar från alla håll och kanter. Mekaniken känns solid och vapnet uppgraderas allt eftersom man avancerar i spelet.

Även om jag stötte på en del störande moment i form av en bråkig kamera och en sladdrig kontroll lovar Enslaved gott. Dialogen med Andy "Gollum" Serkis i spetsen håller bra klass och plattformsmomenten kompletterar striderna på ett bra sätt. Det verkar vara ett cinematiskt, välgjort och spännande actionäventyr man absolut bör spana in när det släpps den 8 oktober. Jag är försiktigt förväntansfull.

Switch-peppen är hög! 10/25/2016 - 14:59

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.