Fallout: New Vegas

Hands-on - PC - fre 20 augusti 2010, kl 08.49

”War never changes”, inleder Ron Perlmans röst på traditionsenligt vis. Efter att ha spelat den första timmen av Fallout: New Vegas är jag böjd att hålla med honom. På de flesta väsentliga vis är nämligen New Vegas väldigt likt Fallout 3. Detta är som tur vad utvecklaren Obsidian gör allra bäst. Med spel som Knights of the Old Republic 2 och Neverwinter Nights 2 under bältet är de lite av genrens uppföljarkungar. Inget ont om Alpha Protocol, men ett tekniskt mästerverk var det åtminstone inte.

Men när Obsidian har en färdig kuliss att luta sig mot kan de koncentrera sig på att injicera sin fantastiska känsla för karaktärsteckning och dialoger. Och det är precis de delarna jag tycker var de svagaste i Fallout 3.

Våld kommer vara en del av även denna del i Fallout-sagan.
Vad som är annorlunda mot tidigare Fallout-spel är också själva staden New Vegas. Visst har vi stött på stadsmiljöer tidigare, men då mest mindre och/eller förstörda bebyggelser. New Vegas står synligen orörd från atomkatastrofen som drabbat resten av USA, och är en livlig metropol full av elektricitet och neonskyltar. Själv inleder man sin bana som en kurir på väg mot just New Vegas, men innan introfilmen ens är över har man hunnit bli tillfångatagen, skjuten i pannbenet och begraven. Men, mirakulöst nog, inte dödad.

Själva spelet inleds när man vaknar upp hos Doc Mitchell som plåstrat om en medan man legat medvetslös. I klassiskt Bethesda-manér kan man skapa sin karaktär genom att svara på ett antal frågor som avgör vad man egentligen är för en typ. Vill man kan man förstås få fullständig kontroll över processen istället. Själv fastnar jag omedelbart för den nya perken Wild Wasteland, som enligt beskrivningen innebär att man mycket mer frekvent kommer råka ut för bisarra och slumpmässiga händelser. Vågar man hoppas på en kraschad Star Trek-skyttel eller brovakten från The Holy Grail även i Fallout: New Vegas kanske?

New Vegas har mestadels lämnats oberörd av atomkatastrofen.
Vem som försökt mörda en, och varför, är det allra första mysteriet man får ta itu med. Det var ingenting jag lyckades komma fram till under mitt timmeslånga spelande, och det känns som att den gåtan lär spela en nyckelroll under större delen av spelet. Kanske aningen ovettigt valde jag att spela i hardcore-läge, vilket gör spelet lite mer realistiskt. Ammunition har till exempel vikt och man måste faktiskt äta och dricka för att inte duka under, vilket jag inte sett sedan SSI:s Gold Box-spel från början av 90-talet. Startstaden Goodspring är annars inte lika urban som titelns New Vegas, utan mer en klassisk halvefterbliven Fallout-by. Det mest högteknologiska som står att finna är militärroboten Victor, som svävar omkring och spyr ur sig dialektala plattityder i bästa cowboy-sheriff-anda.

Så i mångt och mycket känns Fallout: New Vegas som samma skrot och korn som Fallout 3. Men det var ju också helt fantastiskt bra skrot och korn, och med Obsidians berättartradition i ryggen känns det bara som att det kan bli bättre.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
Kletets bild

Vet inte riktigt vart jag har det här spelet. Men ska bli intressant att se hur det blir till slut. :)

Sebastian Magnussons bild

Kletet skrev:
Vet inte riktigt vart jag har det här spelet. Men ska bli intressant att se hur det blir till slut.

Tror själv att det blir bättre än Fallout 3 på alla plan. Men så är jag också lite av en Obsidian-fanboy.

Josef Diktatorns bild

Två saker jag undrar över. 1. Är det ännu mer likt ett rent FPS den här gången? 2. Har Bethesda lärt sig att göra ansiktsanimationer eller dödar dessa fortfarande magin i annars intressanta världar?

Sebastian Magnussons bild

Josef Diktatorn skrev:
1. Är det ännu mer likt ett rent FPS den här gången?

Nä, inte vad jag kunde märka. Är i princip samma spelupplägg som i F3.

Josef Diktatorn skrev:
2. Har Bethesda lärt sig att göra ansiktsanimationer eller dödar dessa fortfarande magin i annars intressanta världar?

Ja, tekniskt sett ser New Vegas lite vassare ut. Även de horribla ansiktena är lite mindre horribla :p

Reyqunes bild

Detta ska spelas på Hardcore Mode. 8)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.