Final Fantasy XIII-2

Hands-on - Playstation 3 - ons 8 juni 2011, kl 08.15

För andra gången gör Square Enix en regelrätt uppföljare till ett Final Fantasy. Förra gången, med Final Fantasy X-2, rörde det sig om ett ganska stort avsteg från förlagan då både stil och spelupplägg förändrades radikalt. Denna gång känns skillnaderna mindre och det är positivt. Oavsett eventuella övriga brister hade Final Fantasy XIII det kanske vassaste stridssystemet i spelseriens historia och detta har bibehållits i princip intakt i uppföljaren.

Det rör sig om samma snabba och taktiska fajter som tidigare, men med lite nya förmågor och inslag. En av de mer ovälkomna nyheterna visade sig redan i den inledande bossfajten. Det är vad spelet kallar "Dramatic actions" men vi andra hade nog kallat det quick time events, vilket i vanlig ordning betyder att man behöver tajta knapptryck vid rätt lägen för att vara som effektivast. Jag vill minnas att det var en ganska dålig idé redan i Final Fantasy VIII, men den här gången präglar det i alla fall inte hela stridssystemet utan dyker bara upp vid speciella tillfällen.

Något som många kritiserade FFXIII för var den totala avsaknaden av interaktiva element som inte var grottor eller strider och det är alltså något som förändrats i tvåan. Om man ser det som ett fegt steg bakåt eller välbehövd självkritik är väl upp till var och en att avgöra. Men här är det samma gamla härliga byar att gå omkring i som man vant sig vid i otaliga andra japanska rollspel och invånarna klämmer ur sig gamla vanliga plattityder i stil med "there sure are a lot of monsters around lately". Det är också i byarna man märker en parallell med FFX-2. Nämligen att allt som är återvänt från förlagan är lika snyggt som alltid men mycket av det nyskapade materialet grafiskt känns aningen billigt i jämförelse. Och det var väl i ärlighetens namn också det som var målet, att skapa ett schysst rollspel som inte var lika galet dyrt att utveckla som FF13.

Själv kan jag både ha och mista nytillskotten, men att återigen få klämma på det eminenta stridssystemet gav mig blodad tand och jag ser fram emot att få spendera ytterligare ett antal timmar i sällskap med det när FFXIII-2 släpps nästa år.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
narutoloves bild

final fantasy 13 versus va väl med på E3 elr? :D

Sebastian Magnussons bild

narutolove skrev:
final fantasy 13 versus va väl med på E3 elr?

Nein! Tyvärr....

VodkaCitrons bild

Ja, XIII-2 räcker ju gott och väl :) Ser ju dock ut att bli engelskspråkigt ännu en gång, import!

narutoloves bild

Sebastian Magnusson skrev:
Nein! Tyvärr....

jaja får väl vänta lite längre :bigsmile: hoppas allafall det kommer nästa år :party:

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.