Gears of War 3 - Multiplayer Beta

Hands-on - Xbox 360 - tis 19 april 2011, kl 12.38

Epic verkar ha gått in med en ny inställning när det kommer till flerspelarläget i Gears of War 3. Devisen ”gör om, gör rätt” genomsyrar hela spelläget betaversionen ger utan tvekan ett bättre intryck än någon annan del i serien lyckats med.

Det första som slår mig med flerspelarläget i Gears of War 3 är hur mycket smidigare det flyter. Under de matcher jag upplevt svor jag inte en enda gång över hur dåligt spelet flyter eller att jag kastades ut ur matchen vid till synes slumpmässiga tillfällen. Nätkoden verkar ha fått sig rejält med uppmärksamhet och som det ser ut nu har det mesta tuffat på silkeslent. Det ska dock bli intressant att se skillnaden när betan når ett större antal spelare och om det hela klarar av det stigande antalet människor som sätter press på servrarna.

Rent spelmässigt verkar Gears of War 3 bli lite av det vi har väntat oss, men med en del förändringar. Det hela handlar fortfarande om strider där muskulösa karlar (och nu även kvinnor) lufsar omkring och tar skydd samtidigt som de skjuter mot sina fiender, människor eller bröliga Locust. Ett Team Deathmatch-läge har dock introducerats och dess höga tempo blev det definitiva valet för undertecknad. Här har varje lag ett antal liv och varje gång en död spelare kastas tillbaka in på slagfältet reduceras antalet för hela laget. Detta ökar inte bara kravet på mer samarbete utan sätter också ett ansvar på den enskilde spelaren att inte rusa med näsan först in i striderna i hopp om att skörda erfarenhetspoäng. Även här finner vi en av de förändringar som Gears of War 3 bjuder på, nivåklättrandet. Som alla onlinespel och deras mammor får varje spelare belöningar och poäng för avslutade matcher, något som börjar bli något av ett krav för genren. Då listan med belöningar är ganska kort i betan kan vi vänta oss en hel del upplåsbara karaktärer, färger till vapen och medaljer i det färdiga spelet.

Bland de mer obligatoriska förändringarna har ett par nya vapen har adderats för att göra det lite lättare att måla de väldesignade kartorna röda. Först och främst har vi Retro Lancer som gör mer skada än sin mer moderna version men presenterar betydligt sämre på längre avstånd. Vid sidan om den har vi också ett avsågat hagelgevär som med sitt enda, extremt dödliga skott är ett bra val om du inte riktigt fastnat för spelets vanliga hagelbrakare. Att Epic dessutom har lagt till ett förstapersonssikte på segskjutande men pricksäkra Hammerburst gör att man kan hitta precis det man söker i vapenväg i Gears of War 3.

Några orosmoln som fortfarande finns är om just alla dessa förändringar räcker för att ge spelet den livslängd som krävs i dagens spelklimat som är fyllt till bredden av konkurrenter. Trots alla förändringar, trots det faktum att jag har haft roligare med den här betaversionen än vad jag någonsin hade med flerspelarlägena i seriens första delar är det svårt att säga om en solid nätverkskod kan rädda situationen. Vi får helt enkelt vänta och se när spelet släpps i september.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 11:11
Kletets bild

Skulle du säga att multiplayern är mer lik det första spelet, än det andra, när det kommer till hur folk hostar matcher och sådant? Det blev rätt tradigt efter ett tag i tvåan när man suttit och väntat på en match i tjugo minuter. :tired:

När det kommer till de nya vapnen verkar det nya avsågade hagelgeväret väldigt.. tråkigt. Inte nog med att de bra spelarna redan bemästrar den gamla och lätt dödar en på ett skott, nu kommer de ha ännu lättare att göra det. Hoppas det balanseras lätt annars kommer det snabbt att bli tråkigt att spela. :(

Zcoopers bild

GearsOW två var ju en ren besvikelse enligt mig, misstänker att detta kommer hoppa ner i samma spår :/

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.