Hands-on: Kane & Lynch 2: Dog Days

Hands-on - Multi - tors 12 augusti 2010, kl 09.56

Kane & Lynch var inte bara ett spel som väckte en hel del kontrovers i spelbranschen på grund av avtal gällande spelets betyg mellan en viss spelsajt och utgivaren, utan också ett spel som inte var särskilt bra. Nu när uppföljaren snart är här har en del av dessa problem eliminerats men som det ser ut är de nyskapande delarna fortfarande frånvarande.

I Kane & Lynch 2: Dog Days tar vi oss till Shanghai där psykopaten Lynch lever med sin flickvän. En affär som kan göra honom oerhört rik kräver hjälp från hans gamla vän Kane. Föga förvånande går det hela åt pipan och de två får snart ett pris på sina huvuden och måste lösa problemet tillsammans. Inte världens mest originella premiss men som sig bör med denna dynamiska duo är det samspelet mellan dem som gör handlingen underhållande, även om de båda karaktärerna är ungefär lika sympatiska som Jeffrey Dahmer.

Kane & Lynch 2 är ett actionspel sett ur tredjeperson där du tar skydd bakom föremål och skjuter på fiender. Du har spelat sådana här spel tidigare IO Interactive verkar inte ha jobbat särskilt hårt för att tillföra något till genren med detta alster. Därmed inte sagt att spelet inte är underhållande. Även om vi hittills bara har bjudits på en liten spelbar bit av vad som komma skall får vi ändå se några av de nya aspekter som adderats. Exempelvis använder sig spelet av en speciell visuell stil som gör att allt ser ut att filmas med en handkamera, komplett med ljusproblem och skakande när karaktärerna sprintar. Vapenhanteringen har också förbättrats på så vis att vapnen faktiskt träffar där man siktar, det vill säga ett stort steg framåt. Känslan att vara i en kaotisk situation är överlag väldigt tilltalande och när Lynch kastas bakåt av en välplacerad träff samtidigt som man kryper för att ta sig till ett bättre skydd är spelet väldigt intensivt. Det är bara att hoppas på att denna intensitet inte blir ett hinder som i originalspelet.

Självklart har spelet flerspelarlägen både genom kooperativt spelande genom kampanjen samt Fragile Alliance-läget som fanns med i föregångaren. Här ställs rånare mot polis där de förstnämnda ska ta sig till flyktbilen med pengarna och snuten ska försöka stoppa dem. Det fina i kråksången är att en av rånarna här kan förråda sina motståndare och ta hela vinsten för sig själv vilket ger en skön känsla av osäkerhet även i sitt eget lag. Även om lägen dras med en del problem, exempelvis att man ibland omedvetet råkar förråda sina medspelare, finns det underhållning att hämta och bandesignen kommer att bli avgörande om det här kan trängas på en redan överfull marknad av onlineshooters.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 11:11
Carefaces bild

"men som det ser ut är de nyskapande delarna fortfarande är frånvarande." :party:

Lars Jensens bild

Mitt fel när jag korrade, men det lilla problemet är löst. ;)

Carefaces bild

:beer: :)

Rymdyoghurts bild

Jag gillar åtminstone det visuella, sköna färger som ändå ger ett riktigt smutsigt intryck. Hoppas att det spelas bra också. Är en intressant titel att följa, speciellt sett till efterdyningarna av det första spelet (Jeff Gerstmann ♥).

Reyqunes bild

Vi får hoppas att ingen får sparken av recensionen sen då. ;)

Crimson Thunders bild

"Exempelvis använder sig spelet av en speciell visuell stil som gör att allt ser ut att filmas med en handkamera"

Det såg ganska häftigt ut i början men efter en stund blev det nästan lite tungt för ögonen :tired:

Kletets bild

Demot bådade tyvärr inte särskilt gott, spelade det själv och det drar självklart ner på det hela. Men vapnen saknade helt någon slags "verklighetskänsla" och fienderna var som wellpapp. Lite synd eftersom det första spelet var rätt intressant vissa stunder i co-op (bankrånet, dah!) :bigsmile:

Rymdyoghurts bild

Crimson Thunder skrev:
Det såg ganska häftigt ut i början men efter en stund blev det nästan lite tungt för ögonen

Går att stänga av har jag hört, fast då försvinner antagligen mycket känsla. :)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.