Kingdom

Hands-on - PC - fre 18 september 2015, kl 08.42

Kingdom är ett litet trevligt spel från ett gäng holländska utvecklare där man som beriden regent skall bygga upp ett kungadömme och skydda det från monster. Man börjar spelet med att bygga en lägereld som i sin tur genererar pengar i form av mynt. Mynten kan man sedan använda för att exempelvis bygga affärer som, åtminstone i tidigt stadium, säljer antingen hammare eller pilbågar. Det kostar sedan lite fler mynt varje gång man vill köpa en ny hammare eller pilbåge från affärerna.

Det stryker också runt människor i området som man kan rekrytera med ett mynt och således uppgraderas de till dina undersåtar. Man kan sedan köpa redskap till dem så att de antingen kan börja snickra eller bli bågskyttar och då dels jaga småvilt i skogen som genererar mynt, men framförallt är bågskyttarna det bästa försvaret man har. Och det behövs för varje natt kommer det vågor av monster från båda håll och attackerar ens läger, och det är det som är själva spelmekanikens kärna. Att hinna rusta tillräckligt mycket på dagen för att kunna överleva natten.

Och fiendevågorna blir givetvis starkare och svårare för varje kväll för att öka utmaningen för spelaren. Men om monstren skulle råka bryta igenom ens försvar är det ändå nödvändigtvis inte game over. Förlorar gör man om man förlorar sin krona, för då är man ju ingen regent längre. Om fienderna skulle komma tillräckligt nära för att attackera dig så snor de kronan, men spelaren har ändå sedan några sekunder på sig att jaga efter och ta tillbaka den.

Kingdom är ett minimalistiskt realtidsstrategispel helt i 2D och man rör sig fram och tillbaka på skärmen i ganska begränsad utsträckning. Ju mer man bygger desto mer utvidgar man sitt rikes gränser och man kan även gå utanför sin bas och utforska åt båda håll, men detta görs givetvis på egen risk och bör absolut inte åtas efter mörkrets inbrott. Men det finns en tanke bakom det mesta, även bakom den minimalistiska spelmekaniken. Det enda spelaren kan göra är att gå fram och tillbaka och släppa mynt men det är ju också det enda en regent skall behöva göra. Det grova jobbet är det upp till dina undersåtar att sköta.

Undersåtarna betalar även skatt till dig med regelbundna mellanrum. 100% skatt för att vara mer exakt, som utvecklaren som visade spelet för oss humoristiskt påpekade. Så samla mynt och spendera mynt är vad allt går ut på och således är hela spelet inget mindre än en shopaholics dröm. Det är också oerhört beroendeframkallande, och när ett spel kan frambringa den typen av känslor trots extremt enkel spelmekanik och minimalistisk grafik, då vet man att man har att göra med något riktigt bra. Och det är verkligen en stark rekommendation för det här är riktigt spelroligt.

Spelet kommer att omfatta två spellägen. Dels ett kampanjläge där man skall man bygga och skydda sitt kungadöme under ett år. Med varje årstid ändras miljöerna grafiskt, men även förhållandena - exempelvis resurser som sinar under vintern - vilket bidrar till variation och utmaning. Som komplement till kampanjläget, som har ett definierat slut, finns även ett oändligt läge där man helt enkelt skall försöka klara sig så länge det bara går.

Musiken framförs av riktiga musiker och det finns även planer på att släppa ett separat soundtrack. Själva spelet planeras att släppas inom några månader till Steam, PC, Mac, Linux, Android och Ios. Och om man vill prova en primitiv och aningen annorlunda version av spelet finns en äldre flash-version att prova här.

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.