Projekt Game Boy

Artikel - Retro - fre 14 april 2017, kl 12.54

Vare sig du har lysnat på Syntax Error i P3, podcasten Spelklassiker Musik, tittat på YouTube-kanalen GamingGrannar eller stött på honom på någon av landets spelmässor så tror jag ändå absolut du har hört om Andreas ”Hiro” Karlsson, spelglädjens anlete!

Vad du däremot kanske inte känner till är att han har påbörjat ett väldigt ambitiöst spelprojekt där han ska spela igenom varenda SCN-märkt Game Boy-spel och sända hela kalaset på Twitch. Varje tisdag, onsdag och torsdag mellan 18.00 och 21.00 (samt sporadiskt på helgerna) sätter sig Andreas framför datorn och drar igång streamen.

För inte så längesedan avslutade TMR (TheMexicanRunner) sitt liknande projekt där han spelade igenom alla licensierade NES-spel och jag misstänker ju starkt att Andreas blivit inspirerad av detta.


TheMexicanRunner närvarade under din första stream i Projekt Game Boy för att önska dig lycka till, något jag förstod du tyckte var mycket smickrande. Är han en stor inspiration till det här projektet?

- Absolut! Utan TMR och hans NESmania-stream skulle förmodligen aldrig Projekt Game Boy startats. För de som missat NESmania så var TMR:s mål att helt enkelt klara av alla Nintendo Entertainment System-spel licensierade av Nintendo i USA och Europa, totalt 714 stycken. Detta tog honom tre år och nästan 3500 timmar och det är en otrolig prestation. När hans sista stream i NESmania avslutades så fylldes jag av en tomhet och kände att det skulle vara roligt att göra något liknande.

Jag kontaktade TMR och berättade att jag skulle ge mig på ett liknande projekt fast med Game Boy och alla de SCN-märkta spelen (spel släppta i skandinavien), alltså "enbart" 135 spel, men att jag gärna ville kolla med honom först så inga tår blev trampade på. TMR svarade att det bara är kul att fler personer ger sig på liknande projekt och att det är viktigt att man sätter sina egna mål. Att han sedan tog sig tiden att följa mig på Twitch och faktiskt komma in på mitt första streamtillfälle har blivit ett minne för livet och min respekt för honom växte ytterligare.


Vilka andra streamare har inspirerat dig? Har du några heta tips om kanaler vi borde hålla koll på?

- Jag har inget jättenät av streamers jag kollar på om jag skall vara ärlig. Jag gillar de som interagerar med chatten aktivt och inte bara kör sitt egna race så att säga. De jag följer på veckobasis förutom TMR är nästan uteslutande speedrunners. Gunnermaniac3 är min favorit-Pokémonspeedrunner med flera världsrekord under sitt bälte. Han streamar mer eller mindre sex dagar i veckan och oftast åtta timmar per session. Det tålamodet som Gunner bjuder på när det kommer till evig grind i dessa spel är tillräckligt för att hålla kvar ditt intresse. Några av mina favoritsvenskar är InfestedRiche som bland annat har världsrekord i svenskutvecklade Alwa's Awakening på 38 minuter och tre sekunder, EndySWE med sina Duck Tales-världsrekord på både NES och Game Boy samt Dxtr som sitter på världsrekordet i Batman till NES på tio minuter och sex sekunder.


Har du spelat alla spelen förut eller finns det några helt nya bekantskaper framför dig?

Jag har kanske provspelat hälften av de 135 spelen jag skall klara av i streamen och jag tror jag räknade till ungefär 25 avklarade utav dessa. Så det blir många nya spel och upplevelser de närmsta månaderna för mig. Ett spel som Battletoads till Game Boy som jag mer eller mindre antog var ett mediokert spel då jag nästan aldrig hör någon prata om, det visade sig faktiskt att det blev ett av mina absoluta favoritspel på konsolen.

Jag har ett googledokument som tillhör min stream där jag fyller på med vilka spel jag skall spela, hur lång tid avklarade spel tagit mig, vilka jag äger, om jag klarat av dem förr och så vidare. Men jag betygsätter även avklarade spel och Battletoads fick en stabil 10/10 på formatet. Vad som är värt att notera är att även om jag redan klarat av ett spel innan streamen startade så skall jag spela igenom det igen, alla spel skall klaras av live på Twitch utan fusk och savestates.


Hur kommer det sig att du valde just Gameboy? Ligger formatet dig varmt om hjärtat? Kanske valde du det för att det är ett lite ovanligare format att ge uppmärksamhet?

- De som känner mig och som följer mig på sociala medier kan inte ha undgått att jag fullkomligt älskar bärbara konsoler. Jag har spelat Game Boy, Game Boy Color, Game Boy Advance, Nintendo DS, Nintendo 3DS, PSP och PS Vita aktivt hela livet, och spel som Pokémon och Monster Hunter har gjort mig till den spelaren jag är idag. När folk stod och gruffade om vilken konsol som var bäst utav PS3 och Xbox 360 svarade jag alltid Nintendo DS, och när det var dags för PS4 vs Xbox One-diskussionen blev 3DS mitt svar. Sjävklart spelar jag även mycket på stationära konsoler, men det är något speciellt med de bärbara. Jag lever mig in mera i spelen och jag minns barndomen och mitt Game Boy-spelande med Mystic Quest, Ghostbusters 2 och Super Mario Land 2. Då jag äger större delan utav de 135 stycken SCN-märkta Game Boy-spelen föll det sig ganska naturligt att det var det formatet jag ville satsa på, i mina ögon en betydligt intressantare upplevelse för mig än att exempelvis ge mig på de SCN-märkta NES-spelen. Jag är förvånad över all positiv feedback jag fått till projektet då det känns som Game Boy generellt sett är ett ganska svalt format utanför storserien Pokémon.


Går det att välja ut ett absolut favoritspel på Gameboy för dig? Eller finns det så många att det vore plågsamt att nämna endast ett?

- Det snabba, enkla svaret blir utan tvekan Zelda: Link's Awakening. Det är inte bara mitt favoritspel på konsolen utav även mitt favorit-Zeldaspel, alla kategorier. Det spelet gör allt rätt i mina ögon, från världen till grottorna och den minimala storyn. Det blir inte bättre än så på Game Boy. Vad som är värt att notera i detta är att jag spelade Link's Awakening för första gången i vuxen ålder, säkert för fyra-fem år sedan, så det här är inga nostalgiglasögon som hoppat på direkt. Och för er som tycker det var ett tråkigt svar kan jag lägga till att For the Frog the Bell Tolls förmodligen går in starkt på andraplatsen bland mina Game Boy-spel. Ett spel som bara släppts i Japan men som självklart har fan-översatts till engelska. Lustigt nog använder både For the Frog the Bell Tolls och Zelda samma spelmotor och man kan säga att Frog lade grunden till Zelda.


Du har alltid framstått som någon som skaffar spelen för att spela dom i stället för att bara utöka en skrytig samling, har jag rätt? Om ja, finns det något spel i din samling (främst i Gameboy-samlingen då, men egentligen generellt sett också) du ändå drar dig lite för att spela? Finns det något som är så in i vassen ovanligt eller pissdyrt att du inte kan förmå dig att fingra på det?

- Spel är till för att spelas, så enkelt är det. Varför jag sedan väljer att behålla spelet i hyllan är ju för att minnas min upplevelse med det samt att när som helst kunna stoppa i det i respektive konsol för att återuppleva det. Nu finns det betydligt större chans att jag ger mig på en runda Battletoads på Game Boy igen än ett fullt varv Earthbound till Super Nintendo. Men alla spel jag köper skall spelas och tycker jag inte om spelen brukar jag faktiskt sälja dem. Jag rensade ut lite Super Nintendo-spel förra året och Maximum Carnage fick lämna hyllan då jag avskydde det efter att ha suttit med det några kvällar. Detta trots att spelet är lite ovanligare och har en ruskigt snygg boxart.
Men för att fortsätta på din fråga: Nej, inget spel är för ovanligt eller för dyrt i min hylla för att inte spelas på. Inplastade retrospel åker plasten av på, samma kväll som jag provar spelet helt enkelt.


Du har redan kommit igång ganska ordentligt i ditt projekt, hur tycker du att det går hittills? Har du stött på några oförutsedda svårigheter eller tekniska problem? Finns det något du önskar att du ställt upp annorlunda redan från start?

- Som jag skrev tidigare, feedbacken till Projekt Game Boy har gått över all förväntan. Över 100 tittare första streamen och jag får det vanligtvis vid varje livesändning faktiskt. Det kanske inte låter så imponerande om man jämför med de stora Twitchkanalerna, men när man sitter och snackar svenska och spelar Game Boy-spel som man inte är speciellt duktig på så tilltalar man ju en ganska liten publik.

Det enda, tack och lov, som strulat för mig hittills är väl faktumet att jag sitter på en iMac. Väldigt många och framförallt enkla program är gjorda för PC. Ta en sådan enkel sak som en timer som räknar mina spelade timmar per spel och totalt under hela projektet. På PC har vi Wsplit som är ett enkelt litet program som mer eller mindre alla speedrunners använder, det är liksom gjort för ändamålet. På min iMac fick jag experimentera och köpa 5 stycken olika timers innan jag hittade programmet Howler som gör jobbet okej, men jag får använda mig av en statisk totaltimer för projektet. Som tur är streamade jag Pokémon Röd-speedruns förra året på min iMac och hade på så vis lite grundkoll på program som OBS (Open Broadcast Software) och Soundflower som jag måste använda mig utav. Jag satt nästan en hel månad och förberedde Projekt Game Boy i kulisserna så att säga och kastade mig som tur är inte rakt in i ett projekt jag skulle överumplas utav.


Blir det fler format i framtiden kan tänka?

- En utav de vanligaste frågorna i streamen faktiskt. "Vad blir det efter de 135 spelen?" och "Super Nintendo nästa?". Om det blir flera konsolutmaningar... Det kan bara tiden svara på. Just nu fokuserar jag på de 135 spelen som faktiskt skall klaras av innan jag beslutar någonting annat kring streamen. Men om din fråga är "Kommer du någon gång streama något annat format än Game Boy men inte en konsolutmaning?" skulle jag svara - med största sannolikhet ja! Jag närmar mig snabbt 1000 följare på Twitch och självklart har jag redan börjat planera en 1k follower-special som innefattar ett icke Game Boy-spel som borde ta runt sex till åtta timmar att spela igenom i en sittning. Ni som följer mig får helt enkelt se vad det kan bli!

Vill du följa Andreas projekt? Här är matnyttiga länkar:
Twitch-kanalen | Andreas på Twitter | Playlist på YouTube

Vi på Skillpoint önskar Andreas stort lycka till!

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.