Skillpoint testar Wii U

Hands-on - Wii U - tis 14 juni 2011, kl 09.14

Bland allt som bjöds på E3 i år var det nog ingenting som var så eftertraktat och spännande som Nintendos nya konsol Wii U, vilket åtminstone de milslånga köerna för folk utan bokningar vittnade om. Själv fick jag en dryg halvtimme med Wii U i en något intimare miljö och steg därifrån nöjd och imponerad. Redan på förhand var det sagt att det som fanns på plats bara var teknikdemonstrationer istället för faktiska spel och det var väl både på gott och ont. Å ena sidan kändes det förstås lite trist att inte få chansen att se vad Wii U kommer erbjuda i spelväg men å andra sidan kändes demonstrationerna också väldigt väl anpassade för att visa vad hårdvaran har att komma med.

Shield Pose kändes som ett bra demo att börja med. I korthet går det ut på att man blir beskjuten med pilar av elaka pirater. Dessa kan komma från höger, vänster, mitten eller uppifrån och det signaleras på tv-skärmen vartåt man bör försvara sig. Därefter är det dags att lyfta Wii U-kontrollen och titta runt i rummet så man kan pejla in pilen på dess skärm och fånga upp den. Det hela gick bättre när jag listade ut att pilarna var tajmade med musiken och jag fick nästan lite Rhythm Heaven-vibbar. Interaktionen mellan tv-skärmen - där man får sina instruktioner - och Wii U-kontrollen - som då agerar den titulära skölden - tog också ett litet tag att greppa. Oavsett hur väl allt faller ut i slutändan kan man inte ta ifrån Nintendo att detta är ett nytt sätt att spela tv-spel på, och precis som när Wii var nytt krävs det en viss mental inlärningskurva.

Det andra spelet där man verkligen fick tillfälle att känna på kontrollen var Battle Mii. Två spelare med Wii Remote och Nunchuk delar tv-skärmen i jakt på en tredje som svävar runt i Samus Arans gunship på Wii U-kontrollen. Som tefat kändes detta som raka motsatsen till den enkelhetsfilosofi Nintendo satsat på en längre tid. Att styra en förstapersonsskjutare med två analoga spakar känns simpelt jämfört med att hantera inte bara två spakar utan dessutom en rörelsekänslig kontroll. Spakarna sköter alltså rörelse i tre dimensioner medan man siktar genom att peka runt hela kontrollen. Även om jag får erkänna att jag fortfarande inte fick full kontroll på det hela under de matcher jag spelade så kan jag i alla fall konstatera att det fungerade utmärkt att sikta genom att svänga med kontrollen. Gyrofunktionen känns väldigt exakt och jag fick iväg snabba skott åt olika håll på ett sätt jag bara upplevt med mus på PC tidigare.

Att ha sin spelyta på själva kontrollen gjorde åtminstone just detta till en väldigt intuitiv kontrollmetod som känns vida mer exakt än när man exempelvis försöker spela förstapersonskjutare med vanliga Wii-kontrollen eller Playstation Move. Jag hade vissa farhågor om att kontrollen skulle kännas klumpig, men trots sin storlek känns den väldigt lätt och smidig och sitter bra i handen. Man bör dock se till att inte ha sina vänner för nära, för det krävs givetvis en del utrymma när man viftar runt sin kontrollplatta i alla möjliga riktningar. Förutom att ge en bra överblick över den nya kontrollens förmågor var Battle Mii också ett intressant exempel på den sortens mer asynkrona flerspelarupplevelser som Wii U kan komma att bjuda på. Att istället springa runt nere på marken och jaga sin flygande fiende var en markant annorlunda upplevelse än vad det var när man själv seglade fram mellan hustaken.

New Super Mario Bros. Mii var inte på så sätt någon paradtitel för den nya hårdvarans funktioner, och spelar man flera användes inte ens den nya kontrollen. Men som ensam spelare var det snarare ett sätt att demonstrera hur man kunde växla mellan tv-skärmen och handkontrollens bildskärm. Det fungerade överlag bra och även om jag som singelhushåll sällan kommer ha problemet att min tv är upptagen så är det en häftig liten funktion som många andra säkert kan uppskatta. Med två identiska skärmar att jämföra mellan märktes det dock att bildkvaliteten på Wii U-kontrollen inte var perfekt. På det stora hela är det inget som stör, men tittar man noga kan man se lite visuella artefakter i stil med en halvdåligt komprimerad Divx-film. Det har ju förstås sin förklaring i att det också är just en komprimerad filmsnutt som skickas över till kontrollen - all grafik renderas som bekant på själva konsolen. Denna bandbreddsbegränsning får man väl också anta vara anledningen till att det bara går att använda en Wii U-kontroll åt gången. Den stora farhågan att det skulle finnas eftersläpningar eller fördröjningar i bilden känns dock motbevisad, det fungerade precis lika bra att styra Mario (eller en gammal Mii-farmor i mitt fall) oavsett vilken skärm man valde att nyttja. Knappuppsättningen med styrkors och styrspakar kändes för övrigt också bra, men med Nintendos rutin inom området var det aldrig en punkt jag egentligen kände mig orolig över.

Samtliga dessa spelbara demonstrationer nyttjade som bäst Wii-aktig grafik, som ju nu är närmare tio år gammal. Ville man verkligen ta del av vad Wii U kan prestera HD-mässigt fick man välja bort interaktiviteten och ta sig en titt på fågeldemot och Zelda-trailern. Det rörde sig dock inte enbart om statiska filmsnuttar utan via pekskärmen kunde man manipulera kameravinklar och ljussättning, så att det hela rullade i realtid råder inget tvivel om. Det rör sig också tveklöst om en snäppet vassare maskin än Playstation 3 och Xbox 360, även om det inte är något som en modern PC inte skulle klara av under liknande omständigheter. När och om Microsoft och Sony hostar ur sig ny hårdvara lär Wii U få nöja sig med att agera nästa konsolgenerations Dreamcast prestandamässigt men åtminstone just nu är det undersköna bilder som målas upp och vi som fostrats i Nintendoklubbens famn finner det förstås extra upphetsande att äntligen se spel som Zelda i knivskarp HD-grafik.

Efter att ha känt på vad Wii U har att erbjuda än så länge finns det ändå vissa slutsatser man kan dra. Att den mångfacetterade kontrollen fungerar och fungerar bra känner jag mig övertygad om, likaså att Nintendo äntligen på allvar tagit sig in i HD-eran. Frågetecknen som återstår har mycket att göra med priset. Och då menar jag inte bara för själva grundpaketet, även om man kan känna sig lite orolig för vad Nintendo - som alltid vill gå med vinst på själva hårdvaran - kan tänkas ta för en HD-maskin med världens överlägset mest avancerade handkontroll. Men precis som med vanliga Wii lär det dessutom behövas ett himla pusslande när vissa flerspelarspel använder Wii U-kontrollen, medan andra nyttjar olika kombinationer av Wii Remotes och Nunchucks. Är man redan en Wii-ägare med ett halvdussin olika kontrollkombinationer i byrålådan är det en sak, men kommer man helt färsk till Wii U kan det komma som en obehaglig överraskning för plånboken. Det andra oskrivna bladet är förstås mjukvaran, vad som kan åstadkommas i spelväg bortom rena teknikdemonstrationer. Här känner jag mig dock mer exalterad än orolig, Wii U besitter många mer funktioner än Wii:s enstaka rörelse-trick och jag ser verkligen fram emot att få se vad Shigeru Miyamoto med vänner kan hitta på med alla dessa nya möjligheter.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
UfU__Xs bild

Detta låter ju inte helt tokigt. Efter att den första förskräckelsen börjat lägga sig och jag har hört fler och fler positiva intryck såhär efter mässans slut så har jag ändå kunnat börja tro så smått på det här, även om jag är långt ifrån övertygad. Inte för att det spelar någon större roll, så fort det kommer ett metroid (som inte är Other M 2...) så måste jag ju skaffa en i alla fall. :p

Alexis Walléns bild

Bra skrivet Seb - vi fick en väldigt bra genomgång av Wii U där! :) Måste säga att jag är lite besviken på konsolens utseende dock - det ser verkligen inte ut att vara mer än en Wii 2.0... Och även om det är logiskt hade jag faktiskt hoppats på något mer överraskande. Ah well... :(

VodkaCitrons bild

Kan bli riktigt bra. Fixar de så att man kan multitaska (gå men samtidigt göra saker på den nedre skärmen), så slipper man undan det här tråkiga, som att springa över stora fält utan fiender eller pausa för att pilla i menyerna.

Skulle iaf gynna RPG-genren :)

Ollebros bild

VodkaCitron skrev:
Kan bli riktigt bra. Fixar de så att man kan multitaska (gå men samtidigt göra saker på den nedre skärmen), så slipper man undan det här tråkiga, som att springa över stora fält utan fiender eller pausa för att pilla i menyerna.

Menyer kommer ju absolut hamna där många gånger. Bara se på Zelda videon.

Sebastian Magnussons bild

Är det något jag är besviken på är det i så fall namnet. Inte för att Wii U suger jättemycket, utan för att jag tyckt det varit uppfriskande att Nintendo valt helt nya namn på i princip alla sina konsoler hittills.

Andreas Bergs bild

Sebastian Magnusson skrev:
utan för att jag tyckt det varit uppfriskande att Nintendo valt helt nya namn på i princip alla sina konsoler hittills.

Nintendo Entertainment System -> Super Nintendo Entertainment System -> Nintendo 64?

Gameboy -> Gameboy Color -> Gameboy Advance?

Nintendo DS -> Nintendo DSi -> Nintendo 3DS?

Jag skulle nog hävda att Wii U är ganska så rejält i linje med Nintendos sätt att namnge konsoler ;)

Ollebros bild

Andreas Berg skrev:
Jag skulle nog hävda att Wii U är ganska så rejält i linje med Nintendos sätt att namnge konsoler ;)

skitbra namn verkligen!

Andreas Bergs bild

Ollebro skrev:
skitbra namn verkligen!

Ja, fast med "helt i linje med Nintendos sätt att namnge konsoler" menade jag ju aldrig att det är speciellt bra, bara att Nintendo (precis som i princip alla konsoltillverkare) har en tendens att vara ganska tråkiga när det kommer till namngivningen.

Gällande min åsikt om själva namnet är klart ett av de sämre namnen på en konsol någonsin. Primärt för att det är sjukt omständligt att uttala, framförallt på svenska. "Jag skulle vilja ha en Weeee Uuuu, tack". Jag vet ärligt talat inte hur man ska uttala namnet utan att låta som man har någon form av talfel :p

Sebastian Magnussons bild

Andreas Berg skrev:
Jag skulle nog hävda att Wii U är ganska så rejält i linje med Nintendos sätt att namnge konsoler

Nä, bärbart har de inte varit fullt så spännande, även om jag nog inte skulle räkna GB Color och DSi som egna konsoler. Men stationärt - bortsett det uppenbara att prefixet är Nintendo - har de ändå varit ganska modiga tycker jag.

NES -> SNES -> Nintendo 64 -> Gamecube -> Wii

Bara de två första som har en väldig likhet med varandra, och till och "Super" är ju mer spännande nomenklatur än Playstation 1-3.

Andreas Bergs bild

Sebastian Magnusson skrev:
Bara de två första som har en väldig likhet med varandra, och till och "Super" är ju mer spännande nomenklatur än Playstation 1-3.

Ja, allting är ju relativt och i relation till Xbox -> Xbox 360 och Playstation 1-3 är ju egentligen allt annat mer variationsrikt ^^

Ollebros bild

Andreas Berg skrev:
Ja, fast med "helt i linje med Nintendos sätt att namnge konsoler" menade jag ju aldrig att det är speciellt bra, bara att Nintendo (precis som i princip alla konsoltillverkare) har en tendens att vara ganska tråkiga när det kommer till namngivningen.

Nej det menade jag inte heller, tänkte med på videon jag länkade. Tycker det är så himla lustigt att den faktiskt heter precis det som hon mer eller mindre säger om och om igen genom hela filmen. Jag ser inte varför de inte döpte den till Wii 2 då det är väldigt lätt för folk att nu förstå att det är en uppföljare och inte en ny kontroll till Wii vilket tillochmed jag trodde först att det var.

Andreas Bergs bild

Ollebro skrev:
Nej det menade jag inte heller, tänkte med på videon jag länkade. Tycker det är så himla lustigt att den faktiskt heter precis det som hon mer eller mindre säger om och om igen genom hela filmen. Jag ser inte varför de inte döpte den till Wii 2 då det är väldigt lätt för folk att nu förstå att det är en uppföljare och inte en ny kontroll till Wii vilket tillochmed jag trodde först att det var.

Sant ^^ Och du var inte ensam om att bli förvirrad, hade jag inte sett presskonferensen i efterhand (och därmed läst intryck och nyheter som är tydligare) skulle jag också tvekat vad det egentligen var som de visade upp.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.