Sonic Boom

Förtitt - Multi - ons 12 februari 2014, kl 10.28

I slutet av förra veckan utannonserades att ett nytt spel med Sonic the Hedgehog och hans vänner är på väg, som det ser ut med release under 2014. Spelet kommer att heta Sonic Boom, och förutom spelet kommer man även lansera en ny datoranimerad tv-serie med samma namn samt även en hel uppsjö av merprodukter. Dags för Sonic att bli het igen med andra ord.

Spelet, som skall vara en prequel till tv-serien, kommer att släppas till Wii U och 3DS och om det inte skett förr så kommer detta vara spelet som får mig att införskaffa en Wii U, åtminstone som det ser ut hittills. Det finns många intressanta aspekter och mycket som ser lovande ut och borde verka till Sonic Booms fördel.

Sonic Boom är det tredje och sista spelet i Sega och Nintendos överenskommelse som gick ut på att Sega skulle producera tre stycken Sonic-spel exklusivt för Nintendo. Och med tanke på att de två tidigare titlarna är Mario & Sonic at the Sochi 2014 Olympic Winter Games och Sonic Lost World så kan det i ärlighetens namn inte bli annat än bättre.

3DS-versionen kommer att utvecklas av Sanzaru Games som bland annat numera har hand om Sly Cooper-serien. Mer information än så om den versionen finns egentligen inte att tillgå i nuläget utan det mesta som framkommit om Sonic Boom rör Wii U-versionen, och de båda versionerna sägs skilja sig åt väsentligt. Wii U-versionen utvecklas av Big Red Button, ett företag som är grundat av en tidigare art director på Naughty Dog, vilket bådar riktigt gott trots att företaget fram tills nu aldrig producerat ett eget spel.

Sonic Boom är således inte utvecklat av japaner, även om Sonic Team verkar ha varit rådgivare på ett hörn, och det unika är att spelet inte alls kommer släppas i Japan utan i första hand verka för att (åter)väcka intresset för Sonic hos en ny generation i väst.

Spelmässigt kommer Sonic Boom skilja sig en del från tidigare installationer i serien, och att Naughty Dog-folk ligger bakom märks tydligt. Spelet verkar i grunden fortfarande vara en plattformare och farten skall finnas där, men spelare kan också förvänta sig mer utforskande och större fokus på strider, berättande och personligheter. Och de fyra spelbara huvudkaraktärerna Sonic, Tails, Knuckles och Amy Rose får alla lika mycket exponering.

Det verkar också finnas olika vägar att ta sig igenom banorna, gissningsvis baserat på vilken av karaktärerna (och deras specialförmågor) man väljer, och detta ger både bredd och en nostalgisk återblick till de gamla klassiska spelen där det alltid fanns lite olika vägar över och under som man kunde ta till målet.

Spelet kommer även att ha fokus på kooperativt spelande med lokal co-op, och om man kör själv får man sällskap av en AI-gubbe. Det verkar även som att alla de spelbara karaktärerna kommer dyka upp på skärmen när det vankas bossfighter, och allt detta låter ju helt klart både spännande och fantastiskt. På bilder från spelet kan man även se två karaktärer, i det här fallet Sonic och Amy, som verkar sammankopplade av en neonlysande tråd. Detta påminner utseendemässigt mycket om det charmiga lilla co-op-spelet Co-bots som använde sig av en tråd mellan figurer för sammarbete på olika plan. Har vi tur har man använt samma tänk även i Sonic Boom och då kan spelet bli riktigt vasst.

I samband med Sonic Boom har Sonic och hans gäng även fått en mer eller mindre rejäl makeover. Jag vet själv att många kritiserat den nya designen, men personligen uppskattar jag den väldigt mycket. Sonic är snygg, cool och modern i sin Nathan Drake-scarf. Tails känns lite vuxnare och tuffare och mer som sin motsvarighet i serietidningen Sonic the Hedgehog som givits ut av amerikanska Archie Comics sedan 1992. Och seriöst, vem kan hålla sig för skratt när man ser Knuckles nya rugbykropp… inte undertecknad i alla fall.

I den nya designen verkar man ha tagit fasta på de karaktärsdrag som kommit att känneteckna och definiera karaktärerna i modern tid. Tails kan exempelvis skjuta laserstrålar från någon form av, gissningsvis egenkonstruerat, vapen och detta påminner mycket om hans roll i exempelvis Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood. Där var hans stridsteknik fokuserad på mekaniska apparater och uppfinningar, snarare än att vara en kopia av Sonics mer fysiska approach som han en gång hade då han introducerades i Sonic the Hedgehog 2. Knuckles har alltid varit den fysiskt starke och detta har i Sonic Boom förstärkts med hans nya biffiga figur för att det skall bli enklare för spelarna att identifiera hans karaktärstyp.

Men om man känner ångest och oro inför karaktärernas nya design kan man ändå vara lugn. Både Sonic Team och de amerikanska utvecklarna är noga med att påpeka att karaktärernas nya look inte kommer att ersätta deras klassiska utseende utan istället existera parallellt.

Sammantaget verkar Sonic Boom vara något helt nytt som ändå flirtar med både nya och gamla spelare, och det har stor potential att bli riktigt fantastiskt. Jag har länge längtat efter ett nytt Sonicspel som skall återbörda honom till hans forna glansdagar och kanske är det just det vi har framför oss nu. Jag kommer i alla fall att längta.

Kul kuriosa:
* Wii U-versionen kommer utvecklas med Cry Engine 3
* Tv-serien kommer ha premiär på Cartoon Network i Amerika under 2014-2015 och bestå av 52 stycken 11 minutersavsnitt.

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.