Spelintryck från Comic Con Gamex 2015 - Del 1

Artikel - Multi - ons 4 november 2015, kl 10.21

Årets Comic Con Gamex i Stockholm har nått sitt slut och trots en massa intressanta gäster, paneler och annat kan man bara konstatera att ju större Comic Con blir desto mer försvinner det spelrelaterade ut i periferin. Exempelvis kändes årets utbud av storspel och indietitlar kraftig utmagrat, även om de givetvis inte var i total avsaknad. Men allt är inte slut och när stora utvecklare tryter kan man som alltid falla tillbaka på de många spelutbildningar från alla Sveriges hörn som varje år återkommer och ställer ut sina projekt. Och kvaliteten på deras alster blir bara bättre och bättre och mer seriösa, vilket inte minst märks på att i år hade alla de spel vi hann klämma på både egna trailers och i många fall även egna hemsidor. Så med andra ord ju mer spelutbildningarna växer desto mer ambitiösa blir projekten och man märker verkligen att spelutveckling är något som studenterna brinner för och vill göra till sitt framtida yrke. Och det bättrar ju också rejält på chanserna att vi faktiskt ska få se spelen - som ju egentligen bara är skolprojekt - få riktiga släpp i framtiden och inte bara bli den där jättespännande idén som man provar men sedan aldrig får se igen.

Som vanligt är det svårt att hinna prova allt på mässan men vi hann ändå vandra runt och klämma på lite olika spel från flera olika utbildningar. Och ofta kunde vi också få oss en pratstund med någon eller några av de utvecklande studenterna som kunde bidra med ytterligare info. Så under de kommande dagarna kommer vi här på Skillpoint att presentera våra upplevelser från det vi såg och provade och som vi håller tummarna för att vi får se och prova igen en dag som “riktiga” spel.

Pavilion - Visiontrick Media (KTH)
Pavilion har redan visats upp på diverse stora spelmässor och ett släpp till PS4 och Vita är planerat inom ett par månader. Det vi har att göra med är ett fjärdepersons pussel-äventyr där man aldrig aktivt styr karaktären utan istället manipulerar ljuskällor och klockor som får karaktären att gå till olika platser Det finns pelare som måste aktiveras i rätt ordning för att öppna dörrar för att ta sig vidare och det är riktigt klurigt emellanåt. Vid första anblicken, då andra personer redan kommit en bit in i spelet, såg det hela synnerligen rörigt och obegripligt ut vilket ledde till viss nervositet när det var dags för mig att ta mig en tur med det. Men kör man från början blir det hela mycket tydligt även om man inte får några instruktioner eller tutorials utan all upplärning sköts outtalat inom spelet, vilket också var något som utvecklarna själva önskade och klarade av med bravur. Pavilion har varit under utveckling i 3,5 år och det har inte varit lätt alla gånger då den ena utvecklaren bor i Sverige, den andre i Japan och musikern i Amerika så man har alltså fått jobba genom alla möjliga tidzoner och tider på dygnet. Men nu är man som sagt nära ett släpp och det skall bli riktigt spännande att få fortsätta klura på min Vita under en pendlingstur hem.
Läs mer på: www.inthepavilion.com

Mad Sand (KTH)
Mad Sand var kanske mässans mest intressant och innovativa spelkonstruktion, bestående av en skärm, en handkontroll och en… sandlåda! Ovanför sandlådan hänger en kinect som sköter djupbedömningen och en projektor som projicerar ett antal bilder på godsaker i sanden och dessa syns även på skärmen. Det finns även en pingvin och hela spelet bygger på att man skall få pingvinen att nå godsakerna genom at gräva och bygga sandberg för att nå högre höjder. Spelet har ett coop-element så en person styr pingvinenes rörelser med handkontrollen medan den andra bygger med sand. Det gäller dock att vara försiktig när man gräver för om man häller sand rakt över fågeln faller den genom marken och man får börja om, och detta leder således till behov av en viss dos strategi. Vissa godisbitar gömmer sig dessutom under ytan och måste därför istället grävas fram och således får vi även ett element av variation. Som sandlådeansvarig hade jag riktigt kul men man anar att den som bara styr kontrollen kanske har svårare att hitta samma lekfulla engagemang. Så därför gäller det att turas om och dela med sig för att få en så komplett och underhållande upplevelse som möjligt. Men då varje spelomgång bara är några minuter uppmuntras detta naturligt och behöver således inte ligga spelet i fatet alltför mycket. Spelet utvecklades av fem personer under två månader och även om det inte har en konstruktion som kan fungera i gemene mans vardagsrum (ergo stor sandlåda) så skulle det åtminstone kunna vara nästa stora grej på mässor eller lekland. Så tummen upp för en riktigt unik och underhållande tvist på augmented reality.
Läs mer på: www.tinyurl.com/madsand

Denna serie består av ytterligare två delar, som publiceras imorgon och i övermorgon.

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.