Star Wars: The Old Republic

Hands-on - PC - tis 24 augusti 2010, kl 09.43

Om jag någonsin ska spela något annat onlinerollspel än World of Warcraft på allvar igen så är sannolikheten stor att det onlinerollspelet heter Star Wars: The Old Republic. Bioware har i Knights of the Old Republic visat hur väl de behärskar George Lucas galax och nu är det dags att vidga ramarna. Bort från det säkra och välkända, istället ut mot onlinerollspelens stjärnsystem. Redan förra året visade The Old Republic att det var ett spel att räkna med. Jag åkte hem från Köln fylld av entusiasm och sug efter titeln som då fortfarande var långt borta. I år börjar spelet bli mer färdigt och det ser ännu bättre ut.

Force-choke är såklart ett givet inslag i The Old Republic...
En av nyheterna som utannonserats är att man i The Old Republic kan ha ett eget rymdskepp som spelare. Dessutom kommer rymdstrider att ta vid och detta var något som visades upp under mässan. Och det såg bra ut, men det är inte där The Old Republics förväntade kvalitéer kommer att ligga.

Istället är Biowares styrka deras berättande. Dialogerna, stämningen. I The Old Republic kommer vi för första gången i genrens historia att ta del av verkliga röster rakt genom hela spelet. Glöm bubblor av text, det här äkta vara. Som om inte det vore nog kommer spelet även att ha en rad mellansekvenser under äventyrets gång, vilket inte är helt vanligt i genren. Dessutom satsas det stort på dialogerna. Valmöjligheter i samtalet ges och det känns bitvis mer som ett klassiskt rollspel än ett onlinedito. Men det behöver inte alls vara negativt. Snarare kan kombinationen bli ovanligt lyckad, i synnerhet när Bioware utlovar precis alla klassiska MMORPG-egenskaper som förväntas med allt från auktionshus till gillen.

... Precis som ljussvärdsstrider (många s i det ordet).
Den spelbara versionen som fanns att testa var mer utvecklad än den som visades förra året. Nu fanns fler klasser spelbara, fyra goda respektive fyra onda. Dessutom har varje klass två underkategorier där man som spelare själv får bestämma vilken utveckling man vill gå. Återigen upplägg som förväntas och som finns med.

Att bedöma ett onlinerollspel baserat på tio minuters lirande på en spelmässa är dock en omöjlig uppgift, det behöver man egentligen hundratals timmar till. Men The Old Republic har två år i rad gjort så mycket intryck att jag är sugen på att lägga ner många timmar på spelet. Och är det bara hälften så bra som det ser ut är det med glädje jag spenderar dessa tusentals minuter på spelet.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48
HerrOlssons bild

:love:

Reyqunes bild

Frågan är om detta blir WoW fast Star Wars eller något nytt. Som det ser ut som nu så verkar den enda skillnaden vara att detta handlar om Star Wars och att det har ett cover-system.

Thyzons bild

Ända skillnaden? verkar ju inte vara samma på annat än de mer basic mmo sakerna som Sofia skriver ska finnas där. eller vad menar du är samma? flera enorma skillnader nämns ju t.ex. i texten

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.