Street Fighter X Tekken

Hands-on - Multi - tors 9 juni 2011, kl 09.01

Med allt som berättats om spelet på förhand kommer det knappast som en överraskning att Street Fighter X Tekken känns mer Street Fighter än Tekken. Tar man sig an en Street Fighter-karaktär, som min gamle vän Sagat, känns det hela faktiskt inte alls markant annorlunda än Street Fighter IV. Visst är där många små justeringar som borgar för en hel del träning innan man återigen bemästrat allt, men bortsett från när jag försöker försvara mig med en Focus attack, som alltså saknas i Street Fighter X Tekken, så är det inga problem att hanka sig fram med vanliga Street Fighter-skills.

Det som är spännande är alltså föga förvånande Tekken-karaktärerna. Av de som bjöds var det Hwoarang som jag kände mig mest bekväm med men det går verkligen inte att spela honom som man gjorde i Tekken. Detta även om man nyttjar alternativet att bara spela med fyra knappar. Det som händer på skärmen i slutändan ser alltså ut på ett ungefär som det brukar, men inmatningen är Street Fighters kvartscirklar snarare än Tekkens combo-mani. Så rent spelmekaniskt kan man krasst sätt säga att det i princip rör sig om helt nya karaktärer. Även om de delar karaktärsdrag med sina original, kände jag inte att man hade någon nämnvärd nytta av tidigare Tekken-rutin.

Men som i alla Vs-spelen är lockelsen förstås snarare själva konceptet. Rival mot rival. Street Fighter X Tekken känns klart värdigt att stå sida vid sida med Capcoms övriga fightingutbud men att döma av det jag spelat hittills så erbjuder det inte heller mycket nytt, förutom just Tekken-sällskapet. Exakt hur långt det räcker återstår ännu att se.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.