Vad hände med Croc?

Krönika - Multi - ons 11 januari 2012, kl 11.42

Grön hud, stora näsborrar och en stor sylvass tand. Jag pratar inte om Jimmie Åkesson utan om den äventyrliga lilla krokodilen Croc. Kommer ni ihåg honom? Han dök upp 1997 och röjde runt med sin bedårande lilla ryggsäck i jakt på Gobbosarnas befrielse i Croc: Legend of the Gobbos som släpptes till Playstation, Saturn och Windows.

Jag minns inte hur det gick till när jag kom i kontakt med Croc för första gången, men jag minns att jag älskade det. De grälla färgerna, den trallvänliga musiken, de urgulliga Gobbosarna, Crocs styrkerop vid attacker ("KASHPLAT!")... Allting var bara så överväldigande. Det spelade mindre roll att kontrollen sett bättre dagar redan vid den tidpunkten och att banorna mest var trötta kopior av sådant som redan gjorts förut. Det var något med kombinationen gulligheter som fick mig att falla pladask.

Croc är en föräldralös krokodil som blivit uppfostrad av Gobbos, små varelser som ser ut som ludna bollar. En dag dyker en ond figur vid namn Dante upp i dalen och gör livet surt för allt och alla. När han kidnappar alla Gobbos inklusive kungen kastar Croc av sig handskarna och ger sig iväg för att rädda alla sina vänner och sätta stopp för Dante.

Blott två år efter sammandrabbningen med Dante var det så dags för en uppföljare. Croc får flaskpost där han får veta att hans föräldrar faktiskt lever och saknar honom, varpå han beger sig ut i världen för att leta efter dem. Croc 2 släpptes 1999 till Playstation och Windows - denna gången med en del, tyvärr hjälplöst förlegade, modifikationer. Stöd för analog spak, skakfunktion och andra småfixar var inte särskilt imponerande när Super Mario 64 redan varit ute i tre år. Lägg därtill fördröjda hopp och en omöjlig kamera och vi har ett recept på stolpskott som endast godkänns på grund av söta miljöer och bra musik.

Någon trea blev det tyvärr aldrig. Slutar alltså berättelsen om vår lille Croc här? Icke! 2000 äntrade en svårt förståndshandikappad Croc våra Game Boy Colors i form av ett plattformsäventyr i 2D.

Med en kontroll som minst sagt gjorde spelaren sjösjuk och musik som förvisso fortfarande hade små mått av charmighet men som likväl var slaktad kom det här aldrig i närheten av de föregående titlarna och gjorde på det stora hela inget vidare avtryck i historien - trots att bandesignen inte var illa pinkad.

Sedan blev det tyst. Utvecklarna gick vidare med att göra lite trötta Harry Potter-spel och Croc fick till synes helt slumra in. Var Croc verkligen så fel ute, eller snarare efter sin tid, att han förtjänade att glömmas bort? Var hans söta värld inte gångbar nog att tas vidare in i nästkommande generation? Jag är en av dom som aldrig riktigt slutat hoppas på ett återseende så därför undrar jag helt sonika; vad hände med Croc?

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00
Andreas Ljungströms bild

Frågan är om han är speciellt karismatisk som plattformshjälte? Tycker att han känns rätt menlös och spelen han medverkat i är inte direkt innovativa utan bara rätt traditionella plattformsspel utan större finess. Njae, för min del får gärna Croc slumra vidare...

Linnea Hummels bild

Andreas Ljungström skrev:
Frågan är om han är speciellt karismatisk som plattformshjälte?

Coolare ödla än Gex, sötare än Crash Bandicoot. Jag trodde i mina yngre dagar att Croc skulle få samma genomslagskraft (om än blygsamt) som Spyro the Dragon.

VodkaCitrons bild

Första spelet var ju väldigt populärt och det var rätt så kul att spela. Men alla framgångsrika spel måste ju inte ha hundra uppföljningar heller, oftast räcker 1-2 spel av samma sak ^^ Och som du själv nämner så gick det ju mer utför för Croc efter första titeln, så det var nog bra att de drog vidare.

Starfighter Johanssons bild

Andreas Ljungström skrev:
spelen han medverkat i är inte direkt innovativa

Det är för att de har försökt vara Super Mario 64 alldeles för mycket, utan att lyckas. De borde ha kört sin egen grej. Det hoppas jag att Croc 3 gör. Jag bestämmer att en trea kommer, och floppar även den så får han dö sen. :)

Linnea Hummel skrev:
Coolare ödla än Gex, sötare än Crash Bandicoot. Jag trodde i mina yngre dagar att Croc skulle få samma genomslagskraft (om än blygsamt) som Spyro the Dragon.

Agreed.

VodkaCitron skrev:
så det var nog bra att de drog vidare.

Jag hade i och för sig hellre sett att Sega drog vidare från Sonic än att Croc fick dö.. :D

Alexander Cederholms bild

Jag får väl hålla med några här att Croc helt enkelt inte hade någon direkt personlighet. Han var bara väldigt platt och charmlös. Jag prövade första spelet när det var nytt för det såg trots allt lite spännande ut i gamla spelmagasin men när jag väl testade det så kom jag väldigt snabbt fram till hur det bara var en dålig Super Mario 64-kopia. Jag tror "buttstomp"-kopian var det som gjorde att jag kände att de inte direkt hade några egna idéer och så var världarna mer begränsade än Marios dito. :tired:

HerrOlssons bild

Jag älskade ettan som liten och ser mer än gärna en trea!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.