Vanquish

Hands-on - Multi - mån 6 september 2010, kl 08.23

Utvecklingsstudion Platinum Games har på relativt kort tid gjort sig kända för att leverera intensiva och råa actionupplevelser i fräscha förpackningar. Från det stiliserade och tokbrutala Mad World på Wii till det episka och visuellt imponerande Bayonetta på Playstation 3 och Xbox 360 är det nu dags för Vanquish, också till Xbox 360 och Playstation 3, som bjuder på samma signum som tidigare men med en ny skrud.

Användandet av skydd är väsentligt.
Huvudrollsinnehavaren och via den som spelaren ska dela ut skada och förödelse med denna gång, är en soldat iklädd en högteknologisk dräkt som ger honom en rad intressanta förmågor. Att glida fram på marken i raketfart eller sakta ner tiden i äkta Bullet Time-anda är de två främsta greppen som vi ges möjlighet att leka med när fiendegrupp efter fiendegrupp slängs emot oss. Det är fartfyllt, explosivt och riktigt underhållande från första stund.

I stridens hetta nyttjas fördelaktigt naturliga skydd som finns i de futuristiska omgivningarna vilket ger ett upplägg som påminner om ett Gears of War i hyperfart. Allting går väldigt fort och i takt med att fler fiender ansluter till stridigheterna blir upplevelsen desto mer hektisk. Ett intressant grepp är att om man håller på att dö så saktas tiden automatiskt ner så att man ges möjlighet att inte bara andas några sekunder utan dessutom nyttja andningspausen till att finna skydd eller eliminera kvarvarande hot.

Japp, det är trots sin gråare skala riktigt vrålsnyggt.
Men den hektiska stämningen har även sin baksida. Åtminstone i den bana som man får spela i demoversionen är ens omgivning väldigt steril till utseendet; det är gråvita metallstrukturer med lite mörkare grå inredning. Detta är, utöver att inte vara så upphetsande rent visuellt, ett smärre problem i hektiska situationer där man lätt tappar fokus på exakt var man befinner sig och vem man egentligen skjuter på. Förhoppningsvis bjuds vi på lite större bredd på färgskalan i andra banor i fullversionen av spelet.

Initialt är Vanquish en rejält underhållande, fullständigt actionpackad och riktigt snygg upplevelse som lovar väldigt gott inför hela spelet. De synliga hindren på förhand är den snäva färgskalan och ett för vissa kanske lite för komplicerat kontrollupplägg, men det sistnämnda lär dock inte röra många av spelets potentiella målgrupp i ryggen dock. Platinum Games ser nämligen ut att sin vana trogen rikta sig primärt till mer inbitna spelare med Vanquish och när spelet släpps i oktober får vi veta exakt hur väl det passar oss i smaken.

farfarsparadoxen.se || ettglasjuice.se 10/12/2013 - 11:18
TTVs bild

Tummen upp. Angående färgskalan skulle det förvåna mig om det är samma rakt igenom spelet, vilket jag heller inte tror efter att ha ett bilder samt videos. Men vi får se! :beer:

Andreas Bergs bild

Thörn skrev:
vilket jag heller inte tror efter att ha ett bilder samt videos

Nej att döma av videos och screenshots verkar det som att stor del av spelet har större färgregister än demoversionens bana :)

TTVs bild

Andreas Berg skrev:
Nej att döma av videos och screenshots verkar det som att stor del av spelet har större färgregister än demoversionens bana

Precis. Men kul att du gillade det i alla fall. Jag själv är stort förtjust. :beer:

Ollebros bild

nämen så trevlig och se berg här! besöker denna site allt för sällan.
demot var ju helt bäst och skall självklart köpa. jag gillade skarpt, som Lost Planet i grafiken med, mii like allot.

Sebastian Magnussons bild

Vanquish-demot var så otroligt lovande att det redan katapulterat till toppen av min dregel-lista för i år.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.