War of the Vikings

Hands-on - PC - mån 14 oktober 2013, kl 01.05

När man som nykomling klämmer sig in i en ganska smal men populär genre och lyckas leverera ett spel som imponerar både visuellt som gameplay-mässigt uppstår förmodligen ganska tidigt frågan hur man ska gå vidare och rida på den framgången. Svenska Fatshark som lyckades med precis den bedriften med sitt briljanta och välbalanserade War of the Roses häromåret har hittat sin lösning på det problemet. Man ger oss samma sak igen, fast man har flyttat tillbaka tiden några sekler.

Den här bilden ser stämningsfylld ut och man kan bara vagt ana det stundande blodbadet när de går in i det uppenbara bakhållet.
I War of the Vikings, som använder en modifierad version av samma spelmotor som War of the Roses, är vi fortfarande på engelsk mark. Den här gången är det däremot saxare som slåss mot invaderande skäggiga skandinaver. I grund och botten är det med andra ord samma spel, men förutsättningarna är ändå annorlunda eftersom den historiska kontexten skapar en helt annan dynamik. Dels så blir det förstås andra sorters miljöer på kartorna, men den stora skillnaden ligger ju i de olika vapen och rustningar som användes under perioden.

Det utlovas mer intima strider i Vikings, samtidigt som spelet teoretiskt bjuder på fler avståndsvapen än sin föregångare. Att man lyckas uppnå det beror på att det finns ett väldigt stort fokus på kastvapen. Man kommer kunna leka ut sina Kropen Flyger-fantasier med tunga kastknivar, likväl som med kastyxor och spjut bland annat. Olika bågar finns även närvarande, liksom tunga kraftfulla tvåhandsvapen som har en förödande effekt om man väl får in en träff. Andra skillnader i spelet innefattar en ny specialattack, en oftast dödlig attack som skapar en enorm risk för sig själv, men om man får igenom den så är den enormt effektiv.

"Jag ger mig Olaf, du får plocka svampen. Den är din! Varför... nej sänk yxan nu. Olaf? OLAF!?"
I den alfa-version jag tagit del av så har alla vapentyper inte varit integrerade än och endast knivar och yxor var representerade bland de nya kastvapnen. Att de ger spelet en helt ny dimension är solklart direkt vid första genomspelningen, då de visar sig vara perfekta vapen för antingen en blixtattack mot en intet ont anande motspelare, eller vid de tillfällen man snabbt vill hjälpa en lagkamrat som är nära nog, men där tiden kan vara för knapp för att rusa över eller dra fram en båge.

Det färdigt spelet utlovar ett flertal spellägen, inklusive mer arenliknande strider. I den version jag spelade hann jag bara ta del av Team Deathmatch däremot, men det är en klassiker som inte är mindre tråkig nu än i föregångaren. Ärligt ska det dock sägas att det tog ett tag att komma in i de nya kontrollerna, inte för att de är speciellt olika, men för att den nya vapanbalansen faktiskt kändes direkt och att Fatshark försöker balansera fram ett spel som försöker återge känslan av hetsig aggressiv strid med tunga vapen och dödlig utgång med stor fingertoppskänsla är det inget snack om. Att välja en arketyp med tunga vapen och slunga sig in i stridens hetta och brutalt nedlägga motståndarna ger helt klart en kick.

Trots alla flugsvampar i spelet så knaprar bärsärkarna pinsamt lite på dem.
Arketyperna kommer för övrigt precis som i War of the Roses vara möjliga att skräddarsy in i minsta detalj för att passa eget smak och tycke, likväl som spelstil. För närvarande fanns det dessvärre bara tre förvalda varianter, men jag antar att systemet kommer härma föregångaren i stort. War of the Vikings är i övrigt precis lika snyggt och stämningsfullt som föregångaren och Fatshark har inget att skämmas över vad gäller visuellt intryck eller kartdesign. Som det verkar kommer War of the Vikings att, i färdigt skick, förmedla ett spel som är minst lika bra som sin föregångare, men tillräckligt olikt för att ha eget existensberättigande.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.