Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr

Hands-on - Multi - fre 21 augusti 2015, kl 08.24

Warhammer 40,000-universat är en mörk och dyster plats där det vidsträcka mänskliga Imperiet ständigt slåss mot utomjordingar och otrogna för att försvara gudakejsarens överhöghet. Men det mest ödesdigra hotet av dem alla kommer inifrån, i form av kaosgudarnas korrumperande inflytande. Det kan driva lojala soldater till förräderi, och vanställa både kropp och själ hos de som lyssnar på de mörka gudarnas lömska locksång. Det slutgiltiga försvaret mot denna ondska utgörs av kejsarens fundamentalistiska inkvisitorer, som utan att tveka kliver över både lik och medborgerliga rättigheter för att upprätthålla Imperiets religiösa renlärighet.

Men till sin hjälp har de inte bara sin benfasta tro och närmast oinskränkt domsrätt, utan även lager av pansarplåt, helgade maskingevär och motorsågssvärd. Och det är på slagfältet Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr utspelar sig. Mer konkret är det ett actionrollspel i samma anda som Diablo eller Neocores egna The Incredible Adventures of Van Helsing, där man ska klicka på elaka monster tills de exploderar i en kaskad av blod och loot. En skillnad som omedelbart märks är att ens Inquisitor har betydligt tyngre och med metodiska rörelser. Det ligger mer fokus på att ta kloka beslut än att klicka så snabbt som möjligt. Det märks även på fiendeuppsättningen, det är inte lika stora horder som i Diablo men även de tänker mer taktiskt. Man har snott ett blad från shootergenren i och med att bägge parter kan ta skydd bakom barrikader, och det är ofta fördelaktigt att lyckas flankera fienden.

En annan intressant detalj är att ens skills är knutna till ens vapen. Inledningsvis var jag utrustad med en bolt pistol och ett chainsword, en uppsättning som till större delen fokuserar på närstrid. Men när jag efter ett tag fick tag på ett plasma rifle så byttes förmågorna på sifferknapparna ut mot andra som hade direkt koppling till plasmagevärets funktion och det gick att växla mellan de bägge vapenuppsättningarna med ett knapptryck beroende på vad situationen krävde för stunden.

På ett mer övergripande plan är Inquisitor uppdelat i två delar. Det finns en serie med handdesignade uppdrag understödda av en stark och tydligt story, men det är också tänkt att fungera som introduktion till det som kallas Inquisitorial Campaign. Det är tyvärr bara i det senare man kan spela multiplayer - fyra personer samtidigt - och även om jag inte hade möjlighet att pröva det själv beskrivs det som en randomized persistent world sandbox. Eller med andra ord en himla massa grejer att göra så länge man bara orkar! Utöver det vanliga lunket kommer det också periodvis arrangeras så kallade live events, där galaxomspännande invasioner och liknande kommer att lämna avtryck på spelvärlden.

Det är svårt att förneka att den mörka och våldsamma Warhammer 40,000-världen passar bra i ett actionrollspel, och det finns en hel del coola skurkar och hjältar som kan sätta ytterligare färg på det hela. Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr erbjuder också en intressant twist på genren med sitt mer taktiska upplägg, så även om det finns många hårda konkurrenter där ute så känns det väl värt att hålla ett öga på när det släpps senare i år.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.