Åsas Heroes-blogg - Ny hjälte: Zul'Jin

Blogg - Åsa Modén - mån 3 april 2017, kl 22.08

Namn: Zul’jin
Universum: World of Warcraft
Roll: Ranged Assassin
Svårighetsgrad: Medium
Släppdatum: Januari 2017
Åsas betyg: 4/5

Inititalt var jag inte så imponerad av Warcrafttrollet Zul’jin. Jag tyckte mest han kändes som mer eller mindre vilken annan ranged assassin som helst, det vill säga ända tills jag insåg att han var totalt raka motsatsen till alla andra. Grundtanken i Heroes of the Storm - som i många andra spel - är att hålla sitt HP så högt som möjligt och minsta attack från en motståndare är något man försöker undvika in i det längsta. Zul’jin däremot fungerar precis tvärtom tack vare sin passiva trait Berserker som ökar hans attack speed för varje procent liv han saknar. Man kan också aktivera traiten med D och då gör alla Zul’jins attacker extra skada men på bekostnad av att hans eget HP, vilket ju allt eftersom det minskar gör honom ännu starkare. Hans design låter därmed spelaren reglera HP och skadeoutput helt efter eget tycke - eller kanske framförallt efter motstånd och situation.

Med andra ord är man inte längre rädd för den där fiendeattacken man vanligtvis fruktar utan nu står man ofta gladeligen kvar och låter den träffa så att man sedan kan kontra med en starkare motattack - ett tänk som ju går helt emot hur man vanligen resonerar i Heroes. Men för egen del kan jag tycka att det är väldigt skönt att bara bada (till en viss gräns förstås) i skada och att det känns lite konstigt när man faktiskt är glad att ens gubbe är under hälften HP vilket gör att level 7 talenten Recklessness kickar in. Sagda talent gör är att Zul’jins attacker blir starkare när hans HP är under 50% vilket är en perfekt talent att ha när man exempelvis spelar quick match och inte har någon healer.

Har man däremot en healer med sig är det kanske bättre med ett annat talentval. När jag första gången spelade Zul’jin med en healer - och till råga på allt superhealern Lt. Morales - blev jag nästa lite irriterad eftersom jag då hela tiden blev healad fastän min önskan var att ha så lite liv som möjligt. Men fördelen med att ha en healer är att man kan ha Berserker aktiverad under större delen av tiden och göra konstant mer skada utan att behöva oroa sig för att förlora all HP. Smidigt, eller hur?

Talentmässigt känns Zul’jin ganska neutral. Det finns talents som buffar upp hans olika attacker och de som buffar upp hans trait och hans skadeoutput. Den senare är den väg jag själv brukar gå då det alltid är roligt att göra massa skada. Sen blir ju aldrig Zul’jin direkt någon mördarmaskin även när hans HP är lågt men hjältar han träffar med sin kastyxa (Q-attack) tar under ett tag mer skada av Zul’jins nästa basicattacker så den i kombination med Berserker och lågt HP gör honom ändå relativt farlig.

Twin Cleave (W-attack) skickar ut hans yxor i en cirkel och saktar ner fiender. Personligen tycker jag inte att den känns särskilt effektiv, framförallt inte i jämförelse till den skada som hans andra attacker gör, och det kräver ju även viss precision att träffa rätt. Men visst kan den vara bra att ha om man vill försöka rädda en kompis eller kanske störa en fiende som försöker kanalisera ett objective.

Men desto effektivare i så fall är Zul’jins Regeneration (E-attack) som gör att han står still en stund läker liv. Nu är det ju kanske sällan man faktiskt eftersträvar att få nåt mer liv men ibland skadar det ju inte om man börjar ligga risigt till. Särskilt effektiv känns dock inte Regeneration förrän på talent tier 13 där man kan välja Forest Medicine som gör att han läker sig direkt och inte behöver stå till och vänta. Efter det har man alltid ett frikort om man behöver buffa sitt liv och fly.

Zul’jin har med sin alternativa spelstil och tankesätt gått till att bli en av mina nya favoriter bland hjältar att spela. Och som han själv skulle ha sagt: ”Make way for the bad guy”!

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.