Recension: Batman - Arkham Origins

Blogg - Mixpuft - sön 3 november 2013, kl 15.08

Handling: Det är julafton i Gotham City och när det är ett fritagningsförsök på Blackgate fängelset så måste Bruce Wayne låta sitt alter ego Batman försöka förhindra att fångarna flyr från fängelset. Men när han väl har stoppat fritagningsförsöket så får han veta att Black Mask har satt ett pris på Batman’s huvud och därför anlitat de 8 bästa lönnmördare i världen.

Omdöme: Batman: Arkham Origins utspelar sig 5 år innan spelen Arkham Asylum och Arkham City, men jag kunde inte låta bli att tycka att Arkham Origins är en ren kopia av sina föregångare och det enda som kan vara nytt är själva undersöknings systemet som man får göra några gånger under spelets gång. Men det tråkiga är att alla ledtrådarna är redan markerade och det förstörde lite med att leka detektiv men detta gjorde inte så mycket då spelet’s handling var mycket välgjord.

När jag fick höra att Black Mask skulle vara huvudskurken i spelet så vart jag glad för han är en av mina många favorit skurkar inom DC tidningarna och sedan när man hade klarat halva spelet så ändrades detta med att låta Jokern vara huvudskurken senare i spelet. Jag har inget emot Jokern men det skulle vara kul att få spela ett Arkham spel där Jokern inte är huvudskurken faktiskt för jag börjar tröttna på att han är hela tiden center när det finns många bra skurkar att introducera i Arkham spelen.

Men en annan skurk som är med i spelet är självaste Deathstroke och jag blev förälskad i den karaktären när jag spelade spelet Injustice, Deathstroke är en av de åtta lönnmördarna som är ute efter belöningen på Batman men tyvärr får man bara möta Deathstroke 1 gång under spelets gång och fighten mot honom är för enkel så det var en liten besvikelse.

Spelet har en bra handling men den är inte lika bra som Arkham Asylum och Arkham City hade men det som förstörde lite för när jag spelade Arkham Origins var alla de buggarna som man stötte på och mitt Xbox frös några gånger men jag är inte tydligen den enda som råkade ut för att Xbox frös när man spelade Arkham Origins. Spelutvecklarna arbetar just nu för fullt att släppa en stor patch som fixar alla buggarna men även att xboxet fryser sig.

Men jag måste verkligen medge att jag var orolig över att Kevin Conroy inte skulle återvända som Batman’s röst och Mark Hamill som Jokern i Arkham Origins men jag tyckte att det inte gjorde så mycket när jag väl hörde Roger Craig Smith’s röst som Batman och Troy Baker som Jokern för de två gjorde ett fenomenalt bra jobb.

Jag tycker dock att spelutvecklarna tog den fegaste vägen till att göra denna prequel för jag skulle gärna vilja att de vågade att introducera lite mer nya saker i spelet och kanske en annan slags stridserfarenhet för Batman då han inte är riktigt är ännu The Dark Knight men spelet är helt klart värd att spelas igenom men det är inte värd att köpas för 600 kr.

Så jag ger därför spelet

Deadpool 07/06/2013 - 17:59