Demoversion av Owlboy ute

Nyhet - Multi - sön 21 augusti 2011, kl 15.36

Norskutvecklade Owlboy har dagen till ära äntligen släppts i bedårande spelbar form. På utvecklarnas, D-pad Studios, hemsida ligger nu en demoversion av spelets PC-port uppe för nedladdning.

Owlboy är ett plattformsäventyr i 2D som släpps till PC och Xbox Live Arcade senare i år.

Andreas Ljungströms bild

Spelat igenom det nu. Kommer upp en text om det här på Skillpoint i veckan. :)

Achis bild

Provade demot nyss, sjukt mysigt spel! Dock störde jag mig på två saker, dels inga inställningar vilket betydde att jag inte kunde ändra upplösning, sjukt irriterande, och dels kontrollen, som var löjligt seg. Hoppas dom hinner fixa det tills spelet släpps.

Vargavakas bild

Achi: Du kan väl spela i ett fönster? Då får du dessutom sprites som ser ut om de är tänkta att se ut.

Achis bild

Jodå, det funkade fin-fint. Men jag hade gärna spelat i fullskärm. :p

Vargavakas bild

Mmm, jag föredrar själv också fullskärm generellt. Fast inte till priset av trasiga sprites.

Bäst skulle givetvis vara möjligheten att spela spelet så att det ritas efter olika upplösningar vettigt. Lägg till det tack :)

Carefaces bild

Eller kanske så att det är samma upplösning fast man ser mer av skärmen? :)
Måste ju inte direkt förstoras upp för att det ska bli trevligt? (:

Vargavakas bild

Mjoe, det är i teorin den bästa lösningen men det är inte en enkel fix. Då måste hela spelet anpassas så att spelaren får den bild som det är tänkt både i widescreen och 4:3, det är en hel del grovjobb. Det verkar från D-pads utvecklingsblog att widescreen-stöd har ganska låg prioritet för tillfället (tyvärr).

UfU__Xs bild

Jag har inte testat demot än, men jag ska. :p

Man kan ju undra varför de inte valde att göra enbart en widescreen-version av spelet. Speciellt om det dessutom ska släppas till 360. :tard:

För att få det att fungera i högre upplösningar tycker jag att en nearest-neighbour-skalning oftast brukar se rätt bra ut på sånn här grafik, förutsatt att upplösningen på skärmen är ganska mycket högre än den är på spelet. Eller så får man köra på en crt. Nu har de ingen inbyggd skalning alls i spelet eller?

Vargavakas bild

UfU: Jo, det förstår ärligt talat inte jag heller. Widescreen borde väl ändå vara vanligare än 4:3 nu?

Det går att köra spelet i fullskärm, och det ser fortfarande snyggt ut på min skärm så någon slags skalningsalgoritm har de allt.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.