Alien: Isolation

Recension - Playstation 4 - fre 17 oktober 2014, kl 16.45

Släppdatum: 2014-10-07    Genre: Skräck, FPS
Utvecklare: Creative Assembly    Åldersgräns: 18+

"En skräckfylld helhetsupplevelse som gör sitt mästerliga ursprung rättvisa."

Jag är rädd. På allvar riktigt riktigt illa till mods. Då är jag inte en lättskrämd person, men Alien: Isolation får mig faktiskt att känna kalla kårar längs ryggraden. Handkontrollen håller jag krampaktigt fast vid, pulsen är på alldeles för hög nivå och nerverna på helspänn när jag spelar. Blicken är som fastnaglad i skärmen och jag rycker till av minsta ljud. Mitt sinne är som ett känselspröt med tusen små känselhår, alla lika ömtåliga inför minsta rörelse i spelet. Med andra ord, det här är inte ett spel för de med svagt hjärta.

Min styvdotter drog hem en tjejpolare, slog igång spelet och satte handkontrollen i hennes händer, efter att ha startat igång Survival-mode. Glatt och naivt tog hon emot kontrollen. Femton sekunder senare darrade hon som ett asplöv och skrek rakt ut: "Vad är det för nåt!? VAD ÄR DET FÖR NÅT?!". Sen dog hon brutalt. I spelet. Det visade sig att hon under sitt sjuttonåriga liv ännu aldrig sett en Alien-film eller en xenomorph för den delen. Det kan konstateras att min styvdotter är grym, och frågan är nu om hennes polare någonsin vågar se originalfilmerna överhuvudtaget efter det här.

En del av mig förvånas lite av att det är en spelstudio som Creative Assembly som ligger bakom, en utvecklare som annars mest sysslat med strategispel. Inte för att jag inte förväntar mig ett kvalitativt spel, utan för att man haft en sådan enorm fingertoppskänsla vad gäller att skapa en skräckfylld atmosfär. Men det är tydligt att folket bakom spelet är hängivna fans av filmerna och gjort sitt yttersta för att göra första Alien-filmen, som spelet är direkt kopplat till, så mycket rättvisa som möjligt.

Trots allt har det släppts en hel del spel baserade på filmlicenserna är det få som verkligen lyckats göra filmerna rättvisa. De två första Alien vs Predator-spelen till PC var riktigt bra, men sen har det varit tunnsått. Förra årets Alien: Colonial Marines var en katastrof och ett hån mot hela franchisen. Tur då att Creative Assembly vetat precis vad man sysslat med. Allt är intakt från första filmen, inte bara atmosfären utan både arkitekur och estetik, både HR Gigers monster lika mycket som interiör och design i övrigt. Även en stor del av den kontroversiella symbolism av sexuella övergrepp som Alien är baserad på återfinns tydligt och är en del av den skräck som genomsyrar hela skapelsen.

Det känns också som att Alien: Isolation fyller en viktig lucka i filmernas handling. Möjligheten att få spela som Ellen Ripleys dotter Amanda och ta del av hennes öde känns helt rätt. Dessutom förvaltar det arvet från filmen på ett förträffligt sätt, med tanke på att Alien var den första film som på allvar av oss en stark kvinnlig förebild i huvudrollen.

Jag kastar lovord över spelet, men det finns förstås skavanker. I sin strävan att skapa en tät och skräckfylld atmosfär och följa samma långsamma tryckande tempo som i den cinematiska förlagan
går man nästan för långt. I början känns spelet nästan som en sämre version av Outlast, men den känslan försvinner tack och lov när spelet någon timme in börjar visa sina sanna styrkor. Alla bi-karaktärer i spelet känns kanske inte alltid så välskrivna heller och vissa situationer kanske är lite krystade. Men i det stora är det smådetaljer, som man aldrig har tid att störa sig på när man sitter på helspänn och gömmer sig för xenomorpher. Alien: Isolation är trots allt ett renodlat skräckspel och ingenting annat. Räddharar och actionälskare gör sig icket besvär.

I rymden kan ingen höra dig skrika, men jag är rätt säker på att grannarna hört mig skrika i mitt vardagsrum en hel del på sistone.