Asphalt 3D

Recension - Nintendo 3DS - tis 5 april 2011, kl 09.45

Släppdatum: 2011-03-25    Genre: Racing
Utvecklare: Gameloft    Åldersgräns: 3+

Betyg: 1/5
"Mer av en frontalkrock än en fräsig omkörning"

Gameloft är verkligen mästare på att imitera och kopiera. Både för att de gör det ofta men också för att deras verk i vissa fall faktiskt har lyckats med konststycket att bevara det som var bra med spelen de har inspirerats av. Men i många fall ser det ut precis som i Asphalt 3D - en miserabel trafikolycka. Låt oss börja från början och med de första intrycken jag får när jag startar upp spelet, för det märks tydligt att det rör sig om en Iphone-portning av den mer framstressade skolan. Allt från menyer till grafik andas halvtaskigt mobilspel och även om det till en början känns lovande med alternativ som karriärlägen, uppgraderingar samt flertalet olika tävlingsvarianter märker jag snabbt att det döljer sig flera problem under huven.

Det kanske allra största problemet visar sig i hur oberäkneligt allt känns. Asphalt 3D snor nämligen inslag från Burnout-serien och då i synnerhet de "Takedowns" som förekommer i dessa spel. I korthet innebär det att man kan kvadda andra bilar genom att preja och köra på dem, vilket ger poäng samt ökar på "boost"-mätaren. Dessvärre beter sig bilarna allt annat än naturtroget när de slungas upp i luften eller kastas in i vägräcket. Det har vid upprepade tillfällen hänt att de helt fryst fast i luften och jag får känslan av att kodarna som ansvarade för den här biten låg och sov under merparten av utvecklingstiden. Men det allra största problemet är hur den mötande trafiken helt plötsligt kan dyka upp ur tomma intet och frontalkrocka med min bil. Att gå från första- till sistaplats inom loppet av några sekunder i tid och otid gör mig lika frustrerad som uppgiven. Detta moment klår de slumpmässiga blåa skalen från Mario Kart-spelen med råge.

Sen har vi det där med 3D-effekten och hur den fungerar. Rent spontant trodde jag att den skulle kunna lyfta den här typen av spel med hjälp av en mer påtaglig fartkänsla men icke sa nicke. Spelets 3D är verkligen ingen höjdare och den utstickande statistiken under loppen är mer störande än häftig. Dessutom ser det ut som att bilen svävar lite mystiskt över vägen istället för att förmedla en sjuhelvetes fartkänsla. Utöver det hjälper inte den sviktande bilduppdateringen till, och inte heller grafiken imponerar med sina odetaljerade miljöer.

Asphalt 3D är ett trasigt spel. Det finns höjdpunkter och körkänslan är inte helt värdelös men även om det säkerligen fick folk att jubla när det släpptes som superbilligt mobilspel räcker det inte på 3DS, när det nu lanseras som fullprisspel. Spelet känns hafsigt, ofärdigt och oengagerat, dessutom verkar fysikmotorn ha skurit ihop totalt. Letar du efter ett bilspel till din 3DS råder jag dig istället att spana in Ridge Racer eller om du är mer tålmodig, kommande Mario Kart.