Assassin's Creed IV: Black Flag

Recension - Playstation 3 - mån 11 november 2013, kl 02.15

Släppdatum: 2013-10-29    Genre: Action, Äventyr
Utvecklare: Ubisoft    Åldersgräns: 18+

"Det perfekta piratspelet är här!"

Jag anser att Assassin’s Creed-serien inte blivit bättre sedan vi först fick stifta bekantskap med assassinen Altaïr. Inte för att övriga delar varit dåliga, men de har inte haft samma handlingsdrivet lönnmördande som jag kom att älska i första delen. Istället har både Assassin’s Creed II och III försökt att bli något mer yvigt och brett. Att sitta i toppen av en historisk byggnad och synkronisera blicken över en myllrande stad var också som mest ”wowigt” i första delen – miljöerna i de andra delarna var helt enkelt inte lika tilltalande eller imponerande för mig. Rent speltekniskt har dock serien utvecklats bra över delarna och bjudit på bättre och bättre action. Med Assassin’s Creed IV: Black Flag driver serien än längre bort från sin kärna och det är nu läge att ställa sig frågan om Assassin’s Creed blivit något helt annat än det en gång var tänkt att vara. Kanske innebär Assassin’s Creed IV döden för hela spelserien som vi känner den.

Men (som en känd, dansant britt skulle ha uttryckt det) Assassin’s Creed IV: Black Flag är så oerhört, megafetmatiskt underhållande att jag skiter i vilket!

Action har spelet, men alldeles för lite skägg. Alla borde ha skägg. Alla.
Redan efter ett par minuter inser jag vad det är jag har framför mig. Assassin’s Creed IV: Black Flag är den absolut perfekta adaptionen av Sid Meier’s Pirates och därmed även det absolut bästa piratspelet genom tiderna. Assassin’s Creed IV: Black Flag erbjuder inget nytt egentligen utan lyckas packa in allt skoj till ett dunderpaket av spelglädje. Ubisoft har skapat en perfekt potpurri av delar från Assassin’s Creed, Pirates!, Grand Theft Auto och Far Cry 3. Jag kan segla i den underbart vackra karibiska övärlden med mitt skepp och leta skatter, plundra andra skepp, anfalla fort eller bara utforska och mysa. Med mitt byte kan jag uppgradera mitt fartyg och göra det än mer skräckinjagande. Denna del är som GTA med båtar - pirat-GTA! Ja, ni hörde rätt – PIRAT-GTA! Bara det borde vara nog för att alla ni som läser och inte äger spelet ska rusa till närmaste affär, tömma fickorna och skaffa spelet.

Förutom att glida runt och göra drive-bys med min coola båt får jag även njuta av stadslivet i tre större städer - Havana, Nassau och Kingston. Dessa delar är typiskt Assassin’s Creedigt. Jag kan klättra runt på byggnader, anta utmaningar, jaga papper, utföra specialuppdrag och allt det där andra vi fått göra i samtliga Assassin’s Creed-spel. Städerna är mysigt piratiga, men inte så imponerande sett i ett historiskt perspektiv. I de föregående delarna tyckte jag om att utföra samtliga uppdrag i en stad, men tröttnade alltid halvägs eftersom det blev för tjatigt. I Assassin’s Creed IV: Black Flag kan jag hålla på så länge jag orkar för att sedan återigen bege mig ut på haven och pirata mig.

Diamanter! Diamanter! Hoppas den innehåller diamanter!
Just utforskningen är en stor styrka i spelet. Ubisoft har verkligen lyckats med att skapa levande och spännande miljöer och mellan destinationer stannar jag alltid till minst fem gånger för att undersöka nya platser. Oftast handlar det om att loota en skattkista på en liten kobbe, men det finns även större öar som gömmer hemligheter. Det fantastiskt stämningsfullt att segla på ett öppet klarblått hav till besättningens shanties för att sekunden senare ha en storm över sig som kräver snabbt agerande och vältajmade pareringar av vågorna.

Det må förresten låta märkligt att nämna Far Cry 3 i detta sammanhang, men förutom att miljöerna är lika vackra så är även vissa av inslagen återanvända därifrån. Ett exempel på det är jaktinslagen som låter huvudpersonen Edward Kenway skinna bytet och använda detta till att skapa uppgraderingar åt sig själv. Jakten är inte särskilt spännande i jämförelse med den i Far Cry 3, men uppmuntrar en ändå att göra annat än att springa runt i städer och klättra i höga byggnader.

Jag har hittills inte nämnt något om ramberättelsen i Assassin’s Creed IV: Black Flag och det har sin orsak. Precis som i samtliga delar förutom den första är handlingen inte det primära. Det är inte särskilt intressant att följa Edwards historia, men handlingen driver ändå fram spelet på ett bra sätt och låser även upp diverse uppgraderingar.

Vi lekte kurragömma, men de verkade inte fatta reglerna. Fick lära de en läxa.
När man väl är klar med kampanjen, eller mot förmodan tröttnat på att ensam kryssa runt på de vackra haven, finns då som vanligt en multiplayer-del att ge sig i kast med. Det mesta här är dock sig likt med undantag för Game Lab-verktyget som låter en skapa egna spellägen. Och detta, tillsammans med de för spelserien återkommande spellägen, är väl ganska underhållande ändå. Det är ju mer fokuserat lönnmördande än vad man får i huvudspelet i alla fall, men nja, det är väl inte jätteintressant i jämförelse med kampanjen. Särskilt som där inte finns någon möjlighet att utöva sjöslag spelare emellan.

Ifall ni missat det annars ganska tydliga budskapet i denna recension kommer här en rekapitulation som bör skingra alla tvivel. Bästa adaptionen av Sid Meier’s Pirates! Pirat-GTA! Case closed.