Fallout: New Vegas
Recension - Xbox 360 - tis 19 oktober 2010, kl 16.00
Släppdatum: 2010-10-22 Genre: Rollspel
Utvecklare: Obsidian Entertainment Åldersgräns: 18+
Delvis handlar det helt enkelt om att det funnits tid att bredda spelandet. Redan i Fallout 3 gick det att skruva ihop lite egna vapen, men här har det tagits till en ny nivå med flertalet olika färdigheter för att tillverka vapen, läkemedel och ammunition. Apropå ammunition så har varje vapen numera flera ammosorter för olika ändamål och det blir ett ytterligare moment i striderna att tänka på. Det övergripande karma-systemet återkommer, men kompletteras av att det finns dussintals olika fraktioner som man individuellt kan göra sig till vän eller ovän med och känns därmed inte lika binärt. Att pausa spelet och käka mat som jag ständigt gjorde i Fallout 3 är inte längre ett vettigt sätt att rädda sig från döden under strider eftersom tilltugg numera läker liv långsamt under en period, vilket gör helande Stimpaks mer distinkta. Ja, det finns helt enkelt ett otal små justeringar som tillsammans gör spelandet djupare och mer trovärdigt.
Men även bortsett nostalgiska vinkningar så märks det tydligt att Obsidian är bättre rollspelsförfattare än Bethesda. Dialoger och karaktärer känns helt enkelt smartare men framförallt så är valmöjligheterna slående. Även om jag älskar Fallout 3 känner jag inget egentligt driv att spela om det, bortsett den omtalade kärnvapendetonationen i byn Megaton så kändes det sällan som att mina val hade någon enorm påverkan på världen. Fallout: New Vegas å andra sidan vill jag redan nu ta mig en ytterligare svängom igenom bara för att ta del av allting jag missat och se hur saker kunde ha utvecklat sig. Jag är nyfiken på vilken handling som blir den officiella framöver, för de flertalet vägar man kan ta genom huvudhandlingen leder fram till radikalt annorlunda öden för området kring New Vegas. Det är för mig mycket av behållningen i ett rollspel, att ha möjligheten att forma min upplevelse som jag vill, och Fallout: New Vegas går längre på det planet än de flesta av sina genrekamrater.
Förutom sitt sinne för berättande har Obsidian gjort sig (ö)kända för att tekniken inte alltid går deras väg, och det är en av de få punkter där New Vegas är underlägset sin föregångare. Det gamla rollspelsmantrat “save early, save often” äger definitivt sin giltighet för jag har flera gånger tvingats ladda om på grund utav att jag fastnat i en buske utan att komma loss eller tappat bort någon av mina följeslagare. Det händer inte ofta nog att på allvar skada spelet, men tillsammans med längre laddningstider ger det trots allt ett lite taffligare intryck än Fallout 3. Presentationsmässigt är det mesta i övrigt oförändrat, den gamla Oblivion-motorn är kanske inte lika skarp som många moderna spel men med miljöernas otroliga skala i åtanke känns det ändå ganska okej, särskilt som ansiktsmodellerna i New Vegas fått sig en uppfräschning och inte längre ser ut som missbildade inavelsoffer.
Fan Sebbe, grym videorecension!
Längtar verkligen tills jag får ge mig i kast med det här. Höstsemester, minst sagt.
Tack tack!
Är i skrivande stund runt 30 timmar in och fortfarande inte färdig... it's both a blessing and a curse
Ehm, var inte ett dugg sugen på Trean men den här blir jag ju lite sugen på faktiskt
Jag tycker att det var ovanligt kul att höra en svensk videorecension, av någon anledning. De flesta jag hör är av förklarliga skäl på engelska och det känns ovanligt att svenska sidor reccar på video. Gamereactor gör visserligen det, men många gånger på engelska eftersom fler än bara svenskar läser/lyssnar. Sedan kan det vara hobbybloggare (som jag) som gör det, men det är ovanligt att det görs så professionellt som det här kändes. Bra jobbat!
Gällande recensionen som sådan så är jag överraskad - positivt - åt det höga betyget. Jag var optimistisk inledningsvis - det är ju Obsidian! - men efter alla sågningar av Alpha Protocol så sjönk mitt intresse rejält. Än roligare är det ju att spelet verkar vara så bra som man kunde hoppas på, eftersom jag fick ett mail idag om att pengar dragits från mitt konto och Game skickat iväg spelet. Hade helt glömt min förhandsbokning där, som jag gjorde innan mitt intresse sjönk. Men nu verkar det ju som att jag kommer att få ett riktigt bra spel i brevlådan trots allt, om några dagar.
Ja, det är ovanligt, eftersom det tar mer av både tid och resurser. Grabbarna på Press2play gör ju förstås ett utmärkt jobb med videomaterial, men det är ju också det enda de gör.
I vårt fall håller vi fortfarande på att pröva oss fram, men när väl rutinerna börjar sätta sig har vi för avsikt att ha kompletterande videorecensioner till de flesta större spelsläpp.
Jag gillade visserligen Aplha Protocol, men en stor skillnad med det kontra New Vegas (eller andra av Obsidians grymma uppföljare som NWN2 och KotOR2) är att Alpha Protocol byggde på Obsidians egen teknik istället för att redan ha en grund att stå på. Får de bara hjälp med teknikpulandet drar Obsidian ihop bra lir ^^
Videorecension
Jag har ännu inte spelat Fallout 3 (som förövrigt kommer bli mitt första rollspel) men kommer dock köpa det inom en snar framtid. Om det ger mersmak blir det helt klart att titta närmare på New Vegas.
Synd att du inte fick recensera PC-versionen istället. Den kommer garanterat vara mycket bättre!
PC-versionen är ju identisk till skillnad från grafiken som förstås är strået vassare. Men jag har svårt att tro att det skulle göra en skillnad på Sebs betyg.
Sen med tanke på att jag gav Fallout 3 9/10 när det kom skulle säker jag vara beredd att ge det här 5/5... Ser oerhört fram emot att få spela det här.
Bättre prestanda? Moddar? Kortare laddningstider?
Faktum är att jag har spelat pc-versionen också, men inte lika länge, varför jag valde att basera recensionen på 360-versionen. Förutom givna grejer som att det ser lite snyggare ut och att gränssnittet är lite smidigare så blir förstås också de förhatliga laddningstiderna mer uthärdliga.
Men vad som gör pc-versionen mycket bättre är i så fall potentialen. I dagsläget finns ingen milsvid skillnad mellan de olika utgåvorna, men om ett halvår eller ett år när det finns tonvis med fantastiska moddar ute till pc, då är det en annan femma...
Jag vill gilla Bethesdaspelen, men av någon anledning har jag bara riktigt svårt att uppskatta dem. Både Oblivion och Fallout 3 har bara vart jobbiga. Jag vill spela New Vegas för det verkar så intressant, men jag kommer ändå aldrig spela spelet särskilt många timmar så med all sannolikhet blir det inget.
Klart köp. Nån gång.
Vilken tur att New Vegas inte är något Bethesda-spel då.
Dock så förstår jag vad du menar.
Förresten Sebbe du skrev eller sa ingenting om hardcore-mode, vilket jag är grymt nyfiken på. Där krävs det ju att man sover, dricker och äter regelbundet för att inte få problem.
Nä, hann inte gå in på alla detaljer, och har inte heller spelat hardcore mer än en 3-4 timmar. Men ja, det är fucking awesome att behöva äta, dricka och sova, påminner mig om gamla Gold Box-spelen. Ökar realismen och inlevelsen ytterligare. Mindre awesome är pill som att inte kunna läka skadade lemmar utan en riktig doktor i närheten.
Min nästa genomspelning kommer dock bli på pc, med moddar, i hardcore mode, med fokus på explosives och melee weapons (som jag alltid dissat i Fallout-spelen tidigare), för att få lite variation.
Ett givet köp. Men ska bara vänta nån månad får se om de lyckas fixa lite buggar och sånt.
Dessutom tänkte jag köra mycket mer Fallout 3 innan jag börjar med New Vegas.
Jag undrar om jag ska ta och köpa Fallout 3 igen, kanske gillar jag det nu. Det är nog det enda spelet jag har spelat och inte gillat som jag ändå känner att jag faktiskt vill tycka om.
Funderar nästan på samma sak. Vill gilla Fallout, men när det begav sig kunde jag bara inte. Men nu har jag t.ex. precis klarat av mitt första riktiga RPG (ArcaniA: Gothic 4)
Så kanske kan jag uppskatta Fallout om jag försöker igen, och på PC denna gång. New Vegas har precis läckt också, någon timme sedan bara, och om man gillar det så kan man köpa det.
Hmmmm...
Jag känner lite att jag kanske har mer tålamod med Fallout nu när jag har spelat Borderlands så mycket också. Dessutom upptäckte jag precis att tre av DLC:na är gratis just nu för PSN+, så då kan jag köpa vanliga Fallout 3 för 100-nånting kr på Webhallen.
Tror du kommer ångra dig efter en timme med trean om jag känner dig rätt. Köp New Vegas istället då de verkar ha putsat till saker som dödade spelglädjen lite i trean som de fasansfulla ansiktena och att storyn verkligen kändes sekundär.
Förresten Sebbe, visst är hardcore inte menat som att vara "svårare" på så sätt att fienderna helt plötsligt är överjävliga och dylikt. Är inte hardcore-mode mera ett mer realistiskt spelläge så att säga?
Ja jag kanske borde satsa på Vegas istället. Hm.
Ja, mer åt det hållet. Sen blir det indirekt svårare pga drakoniska läkeregler och sånt, men det innefattar ingen inneboende styrkebuff hos fienderna t.ex.
Mer videorecensioner Sebbe! det gillar vi!
men snälla du, spelet får ju inte bättre betyg för moddar osv. sedan är det ju inte säkert att det är bättre prestanda och kortare laddningstider, beror ju helt på datorn.
fallout 3 är det enda rpg jag lagt uppemot 500 timmar på att spela, dock har jag klarat spelet 4 gånger. 3 på PC utan DLC och 1 gång på PS3 med all DLC. jag tycker helt klart storyn var bra i trean så att den skulle vara sekundär upplever jag det inte som. tråkiga nu att spela New Vegas blir ju att man klarar spelet och får inte fortsätta. precis som i trean i början innan DLC kom ut.
Det här tycker jag är en dålig trend överlag just nu.. att spelutvecklare skapar linjära storylines i en i övrigt fri värld är helt okej och egentligen bra... MEN, att det blir Game Over när man klarat spelet är ju bara bullshit. Det förtar ju verkligen känslan av öppenheten... När man är klar med storyn i ett såndant spel borde det väl vara på mitt eget ansvar om jag vill testa om att utforska världen med en ny karaktär eller kämpa på med den gamla. Själva poängen med öppna världar är ju möjligheten att själv styra sitt öde.
precis, blev så jävla paff när spelet tog slut när jag klarade trean. fick ju vänta sedan då på att DLCt skulle släppas så jag kunde fortsätta...
Fyfasiken vilken bra recension Sebbe! Fick mig att så smått börja bli sugen på Fallout igen och som ovanstående kommentarer vilja testa på spelen igen.
Hm, frågan är bara när.
Blev också rätt sugen på spelet faktiskt, och då har jag aldrig varit särskilt intresserad av Fallout 3. Inte omöjligt att jag spelar det här någon gång.
Såvida inte berättelsens integritet gör det omöjligt. Säg till exempel att main storyn i Fallout 3 slutade med en kärnvapenexplosion som utplånade Washington helt. Då är det svårt. Men finns det utrymme så är det ju bäst, så att man inte går och drar sig för att klara spelet.
Det där blev helt stört för mig för jag hade ingen bra gammal savefil så jag fick backa en rejäl bit för dlc.
Jag håller med er andra om att det är skit. Spelet ska fortsätta efter att man klarat det. Punkt.
Självklart. Dock finns ju alltid risken att utvecklare tar sådana slut av ren lathet. Är ju motiverat i vissa fall som sagt, men långt ifrån alla. Det första slutet i Fallout 3 var verkligen av den i mina ögon omotiverade karaktären, men vi ska inte spoila den för folk genom att diskutera den här.
Skriv ny kommentar