Hitman: Absolution

Recension - PC - fre 30 november 2012, kl 13.46

Släppdatum: 2012-11-20    Genre: Lönnmord
Utvecklare: IO Interactive    Åldersgräns: 18+

"Äntligen har Hitman-serien nått sin fulla potential!"

Jag skulle nog vilja påstå att IO Interactives Hitman-serie är en av de mest missförstådda. Jag har alltid älskat Hitman och anammade direkt smygandet och planerandet, istället för att låta Agent 47:s silverfärgade pistoler sköta snacket i alla lägen. Felet med de tidigare Hitman-spelen, eller åtminstone de två första, var att det gick att ganska ostraffat skjuta sig fram genom banorna istället för att lönnmörda i tysthet. Då tappade man hela poängen. Hitman: Absolution gjorde mig därför så otroligt glad när jag nu äntligen blir rikligt belönad för stillsamma mord. Jag kan glatt konstatera att Hitman-serien nu nått sin fulla potential.

Agent 47 är i knipa. Efter ett lönnmord på en gammal bekant blev han varse om hur jättetaskig den organisation han tidigare jobbat för är och bestämmer sig för att gå sin egen väg. Det sätter honom i klistret hos både den ena och den andra, vilket tvingar honom att göra det han gör bäst. Att döda. Det var det obligatoriska stycket om handling i denna recension – inte för att handlingen är en petitess, tvärt om, utan för att den och narrativet bör upplevas själv. Istället vill jag raskt börja tala om uppdragen och dess utformning, för det är här Hitman: Absolution verkligen skiner.

Rent speltekniskt är Hitman: Absolution inte så annorlunda jämfört med tidigare spel. Bland nyheterna finner man intuitionsmätare som kan användas för att undertrycka misstanke samt att nedgöra fiender på äkta bullet-time-manér. Briljansen med Hitman: Absolution är helheten. Framför allt finns det inte ett enda uppdrag i kampanjen som är mindre än suveränt. Jakten på det perfekta mordet gjorde att jag lade ner tolv timmar utan att ens ha nått den andra delen av kampanjen. Det är väldigt imponerande för en person som helt saknar tålamod i andra lägen. Orsaken stavas tillfredsställelse. Det går knappt att beskriva hur skönt det känns när man lyckas med det perfekta mordet, det vill säga mord som uppfattas som olyckor. Där har ni essensen av Hitman – att med tålamod och skärpa knäcka koden till hur det perfekta lönnmordet ska gå till. Det kräver sin tid, men njutningen är mödan väl värd.

Förutom en lång och underbar kampanj har Hitman: Absolution även ett Contracts-läge som förlänger njutningen. Där kan man både skapa och ta sig an användarskapade uppdrag som är baserade på kampanjens banor. Dock är måltavlorna nya och premisserna annorlunda. Till exempel kan det gälla om att döda en polismästare med ett visst vapen utan att bli upptäckt och utan använda förklädnad. Pengarna man tjänar in på varje utfört uppdrag kan användas för att köpa in utrustning och dylikt som gör det enklare att klara andra utmaningar. Contracts-läget är ett riktigt bra sätt att få en snabb lönnmördarfix när andan faller på och det är sporrande att kunna jämföra sina poäng med omvärldens.

Jag tackar IO Interactive för att de äntligen hittat helt rätt. Balansen är otroligt välavvägd och erbjuder något för alla spelartyper. Sätten man kan ta sig an uppdragen är många och det gör även sitt till när det gäller återspelningsvärdet. Att IO Interactive inte kommer att utveckla den kommande delen av Hitman-serien oroar mig en smula, men just nu vill jag bara med alla sinnen insupa den entitet av spelglädje som är Hitman: Absolution. Vad framtiden har i sitt sköte kan jag oroa mig om senare.

Crimson Thunders bild

Se bara, full pott. Det här spelet verkar ha fått ganska blandade mottagande, det verkar vara en hel del som klagar på att det här är mycket mera linjärt än föregångarna. Nu har jag inte spelat något av Hitman-spelen så jag kan inte uttal mig, men det är vad jag har hört.

Överlag gillar jag vad jag har sett och det här kommer nog att införskaffas till jul.

Jag gillar att berättelsen får stort utrymme, vilket kan leda till en upplevelse av linjaritet. Jag skulle dock inte vilja påstå att det är linjärt om man ser till uppdragen. Det finns mängder av sätt att ha ihjäl folk, men visst finns det ett visst mått av förutsägbarhet i det hela. Jag var såld på Hitman tidigare, men kunde aldrig sätta full pott förrän nu. Kanske är jag lite känslomässigt partisk, men jag står bakom mitt betyg 100 procent!

Fairshihtzus bild

Vackert! Det enda problemet jag har med Hitman: Absolution är hint-abilityn som för min del blir lite "over the top". Utöver det så hade jag minst lika roligt som i de föregående i serien.

Fairshihtzu skrev: