In Space We Brawl

Recension - Playstation 4 - sön 9 november 2014, kl 21.51

Släppdatum: 2014-10-15    Genre: Shooter
Utvecklare: Forge Reply    Åldersgräns:

Betyg: 1/5
"Hade alla förutsättningar att vara kul, men är det verkligen inte."

När jag först fick höra talas om In Space We Brawl var det med nyfiket intresse. Duelliknande rymdstrider i klassisk Space Wars och Asteroid-anda är något jag upplevt alldeles för lite av på senare år. På tok för lite. Ända sedan Star Control 2 har jag väntat på en modern variant av konceptet, och förhoppningen var att In Space We Brawl kanske skulle kunna ha den potentialen. Men icket. In Space We Brawl har ingenting av det som gjorde de gamla genre-klassikerna stora. Skärmen känns liten, och det mesta upplevs mer som krystat kaos än taktisk, varierad dogfighting i rymden. Vilket är vad spelet inledelsevis försöker erbjuda.

För det första saknar spelet någon som helst riktig Tutorial. Den är istället inbakat i spelets enda singleplayeralternativ, de så kallade utmaningarna. Även om det inte är direkt raketforskning att lära sig dessa, är det drygt att man måste "klara" varje utmaning för att kunna gå vidare i att lära sig spelets alla nycker. Speciellt när vissa saker sker under hög tidspress och kräver en precision som en PS4-kontroll inte riktigt erbjuder. En tutorial är trots allt det ställe där spelet bör vara mer förlåtande och inte storma fram som en Hitler hög på amfetamin. Kan man tycka.

Men det centrala är förstås duelläget. Det sker med dina vänner i soffan, framför Tvn, med varsin handkontroll i näven. Hela fyra av dina vänner kan vara med och spela. På två spelare sög spelets apballe, och kändes både enformigt, trångt och... sa jag enformigt? Dessutom gillar jag inte styrningen. Lustigt är att jag efter någon dag efter att jag fått recensionsexemplaret får ett mail där jag uppmanas att inte bedöma spelet utan att ha spelat det "as intended". Vilket betyder med fyra spelare. Jahaja. Lycka till säger jag att hitta tre till spelare, med varsin egen PS4-kontroll som är sugen på att spela In Space We Brawl.

Saken är den att jag skulle kunna gå in i detalj på vilka designmissar som gjorts i spelet och analysera det i minsta mikrodetalj. Det är dock ett fullständigt och meningslöst slöseri med både min och er tid. För In Space We Brawl faller på en mycket mer central punkt – Handkontrollerna. För vilken galning går ut och köper två till tre extra handkontroller endast för att få sitta hemma och spela ett billigt litet indiespel på konsolen? Det blir en dyr prislapp när varje kontroll går lös på runt 600 spänn. Jag är varken den spelaren eller recensenten.