J-stars Victory VS+

Recension - Playstation 4 - mån 27 juli 2015, kl 12.02

Släppdatum: 2015-06-30    Genre: Action
Utvecklare: Spike Chunsoft    Åldersgräns: 12+

"Matig och välgjord fanservice på hög nivå"

Känner ni till Shonen Jump? Den japanska serietidningen som samlar ett antal serier, huvudsakligen riktade till unga pojkar, och som även gjorde ett gästspel i Sverige i mitten av 00-talet. Serierna med hjältar som Naruto, Son Goku (Dragonball) och Luffy (One Piece) i framträdande roller har genom tiderna genererat ett stort antal licensspel av olika slag, oftast i fightinggenren.

I samband med att Jump i år firar sitt 45-årsjubileum släpptes så J-stars Victory VS+, ett spel som samlar stora delar av seriens karaktärer på ett och samma ställe. Förutom ovan nämnda, för oss i väst mer kända karaktärer, återfinns här ett stort galleri av varelser och människor. Män som slåss med långa näshår, flickor med jättehundar, förvuxna bäbisar, gula alienlärare, med mera. Nämn något så finns det säkert där.

Spelmekaniken går, liksom de flesta tidigare spelen, huvudsakligen ut på slagsmål och fighting. Oftast spelar man själv som en karaktär och har ytterligare en karaktär i sitt lag som antingen kontrolleras av AI eller av en annan spelare i lokal co-op. Som komplement har man även en så kallad support-karaktär som man kan kalla in med en knapptryckning och som då hoppar in på planen, gör en specialattack, och sedan försvinner igen för att så småningom kunna frammanas igen efter en viss väntetid. Man möter ett lag med samma uppställning och det gäller sedan att få ner en motståndarkaraktärs hälsa till noll, vilket leder till att de blir knockad för en stund. Försten till ett visst antal K.O. vinner.

Varje karaktär har sin unika stridsstil och det finns ett flertal olika kombinationer och attacker att bemästra. Men det går för det mesta minst lika bra att bara panikhamra på knapparna vilket var den stilen jag själv huvudsakligen använde. Det finns dock ett spelläge med extra svåra banor och smartare AI och här måste man verkligen bemästra kontrollerna för att överleva, och således erbjuder spelet något för alla spelstilar och erfarenhetsnivåer.

Det erbjuds också ett flertal olika spellägen som bidrar till ytterligare variation. Det finns ett kampanjläge med fyra separata berättelser. Här utforskar man världskartor, utför uppdrag, et cetera. Fokus är fortfarande fighterna men det finns lite berättarelement och utfyllnad däremellan, och det finns mycket att göra så åtminstone i kampanjlägena finns otaliga timmars speltid att hämta. Som komplement till det finns även exempelvis ett arkadläge och ett läge för online-matcher, så återigen erbjuds något för alla.

I kampanjläget får man lite nya karaktärer att spela med allt eftersom och på så vis är detta den bästa chansen att få prova runt och känna på olika kämpar. Vill man ha roliga karaktärer - det vill säga inte bara de typ fem vanligaste - till de övriga spellägena måste man köpa dem med pengar som man tjänar i spelet under kampanjen. Det är inte svårt att samla ihop dessa pengar men jag kan ändå tyvärr känna att det begränsar spelet något. Och många av de lite ovanligare karaktärerna som jag själv var nyfiken på att prova, finns bara som support och kan således inte aktivt kontrolleras av spelaren själv vilket också är lite synd.

J-stars Victory VS+ är ett överraskande bra licensspel med stor variation av unika, fantasirika och oförglömliga karaktärer. Det är matigt och dessutom fullkomligt osar det av fanservice. Inför varje strid säger varje karaktär en fras från motsvarande anime och hade jag varit mer insatt i serierna är jag säker på att jag suttit och studsat av förtjusning som ett barn på julafton. Så är man ett fan av Shonen Jump (eller åtminstone någon/några av de serier som representeras) är detta spel ett absolut måste, men även övriga spelare bör kunna få ut en god stunds underhållning av det.