Little Big Planet 3

Recension - Playstation 4 - mån 24 november 2014, kl 12.34

Släppdatum: 2014-11-26    Genre: Plattform
Utvecklare: Sumo Digital    Åldersgräns: 7+

Betyg: 4/5
"Spelvärldens mysigaste serie är tillbaka"

På förhand handlade många av frågorna om spelet skulle vara detsamma nu när Media Molecule hoppat av tåget och låtit Sumo Digital ta över produktionen. Vad skulle förändras? Grafiken? Musiken? Stilen? Känslan? Skulle Sackboy, från och med nu, vara ett minne blott? Till er som tvivlat kan jag säga, ta det lugnt och andas ut, Little Big Planet är fortfarande Little Big Planet. Faktum är att Sumo Digital har förvaltat serien väl och i de flesta avseenden bara slipat den diamant som etablerades under förra generationen. Låt mig förklara varför.

Har du spelat tidigare delar så vet du vad det rör sig om. Du plattformar dig genom världar där du kan göra allt ifrån att infiltrera kasinon, tävla i bilracing, göra hemmagjorda milkshakes eller åka på resor ut i rymden bland mycket mycket mycket mycket mycket annat.

Huvudläget består av ett inte allt för omfattande äventyr med snygga, roliga och varierade banor av olika slag. Historien handlar om den fumliga profilen Newton som tar vatten över huvudet genom att släppa lös tre onda titaner som ställer till med problem på Bunkum, planeten där allt utspelar sig. Det blir då ditt uppdrag att fånga in titanerna innan allting förstörs. Kort sagt är berättelsen inte allt för engagerande och det känns bra att kampanjen är komprimerad. På så sätt blir det aldrig speciellt jobbigt eller styltigt att fortsätta äventyret utan istället ser man fram emot att utforska de fantasier som utvecklingsteamet lyckats skapa. Äventyret är faktiskt förvånansvärt spännande om än historien är intetsägande.

Nytt för det tredje spelet är tre nya karaktärer som slår Sackboy följe genom kampanjen. Det är den snabbe Oddsock, den store (och lille) Toggle och fågeln Swoop. De har alla egenskaper som skiljer sig åt och låter dig som spelare klara av banor och komma åt priser du annars inte hade gjort. De nya karaktärerna är enligt mig en positiv attribut till serien då de tillför någonting nytt, det kanske inte är tillräckligt för att vända upp och ner på konceptet, men samtidigt behövs knappast det då serien fortfarande behåller sin genomsyrade charm.

Faktum är att spelets mål har aldrig varit att agera tight plattformare ala Super Mario. Istället handlar Little Big Planet 3, som de tidigare spelen, om att skapa egna kreationer och sedan dela det med andra människor. Spelet lägger upp spelplanen åt dig och det är upp till dig att uforma det. Man skulle kunna se Little Big Planet som ett verktyg som låter dig skapa din fantasi, stora som små, dumma som smarta, konstiga som konkreta och sedan låta omvärlden ta del av dina mästerverk.

Men att bygga sina fantasier kan vara svårt då det är minst sagt omvälvande att lära sig alla tillgängliga verktyg, regler och strukturer utantill. Därför har Sumo Digital varit så smarta att de har lagt in en helt nytt spelläge, Popit Puzzles, som kombinerar spelandet med byggandet och låter dig som användare lära sig allt det där svåra som tidigare nämndes, steg för steg. Kortfattat måste du bygga färdigt banorna, medan du spelar, för att på så sätt kunna slutföra dem, vilket gör spelupplevelsen både pedagogisk och underhållande på samma gång. Det här är mycket uppskattat i min mening då jag alltid har varit nyfiken på potentialen i Little Big Planets byggfunktioner och nu kan jag med hjälp av Popit Puzzles förstå hur allting fungerar, smart!

Kontrollen är relativt slapp som tidigare i serien. Är man van känns den riktigt bra, är man inte det kan den istället ställa till med problem, framförallt då hoppen kan bli oprecisa. Man får se det som en del av charmen med serien. Det är helt enkelt den lite lösryckta och inspirerande känslan som Little Big Planet vill dela med sig av.

Den grundläggande mekaniken bakom plattformandet är som tidigare uppbyggt av lager spelaren kan hoppa emellan och på så sätt skapas ett någorlunda djup i det ytliga. Förut rörde det sig om tre lager som Sackboy spenderade sina äventyr i, vilket var banbrytande i sig. Men i denna upplaga rör det sig istället om hela 16(!) lager som alla kan vara en del i en banstruktur. Bara tanken på möjligheterna till framtida användarbyggda banor får mitt att snurra, framförallt då man sett djupet i tidigare spel.

Grafiken är inte strålande men bra. Grundestetiken är densamma men det är framförallt effekterna som sticker ut med bättre skuggor och ljus. Kort och gott, man känner igen sig. Musiken är också mysig med ett blandat soundtrack av licenserade låtar och originellt skapad musik.

Egentligen har jag ingen tidigare erfarenhet av Little Big Planet från förut. Det har alltid stått ett Xbox hemma hos mig och eftersom serien är exklusiv för Playstation har det aldrig blivit av tidigare. Men efter Microsofts märkliga E3-konferens från förra året skiftade mitt förtroende och ett PS4 hittade hem till min famn. Därför var jag peppad på Little Big Planet 3 då det äntligen skulle bli chansen för mig att spela en del i serien. Kanske är det också därför jag är så positiv, att jag inte sett mycket från förut, utan endast testat det några enstaka gånger. Detta gör att mycket är mer eller mindre nytt för mig. Så har du som mig endast glimtat lite på tidigare spel i serien kan jag varmt rekommendera det här spelet. Har du däremot satt tänderna i föregångarna och sugit musten ur de får du själv avgöra hur mycket du uppskattar serien i stort, det är ändå samma gamla Little Big Planet vi pratar om. Hur som helst är det här ett riktigt bra spel, en varm fläkt i den kyliga vintern.

Vanyels bild

Trodde faktiskt att det skulle tappa luften utan Media molecule, så detta är glädjande att höra!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.