Lord of Arcana

Recension - PSP - tors 10 februari 2011, kl 11.01

Släppdatum: 2011-02-04    Genre: JRPG
Utvecklare: Square Enix    Åldersgräns: 16+

Betyg: 2/5
"En repetitiv uppförsbacke med en oförlåtlig tabbe från utvecklarna på toppen"

Lord of Arcana är Square Enix tillskott till den där nischade delen japanska rollspel som på senare tid kommit att domineras av Monster Hunter-spelen, där mindre fokus ligger på handlingen och mer på dödandet av mängder med olika monster och andra kreatur. Faktum är att Lord of Arcana aldrig försöker vara mycket mer än just en Monster Hunter-klon, men tyvärr lyckas det aldrig nå upp till samma nivå på mer än några punkter. Resten av spelet är en repetitiv uppförsbacke med en oförlåtlig tabbe från utvecklarna på toppen.

Ett av de stora problemen med spelet är att det är alldeles för långsamt. Fiender tål alldeles för mycket stryk, vilket tillsammans med ett ganska enformigt stridssystem och väldigt förutsägbara fiende-AI gör att det helt enkelt inte är direkt roligt att spela. Det är bara bossarna som bjuder på variation och utmaning, men de är i sin tur så oerhört stryktåliga att en bossfight utan problem kan hålla på i tjugo minuter. Nog för att den här typen av spel går ut på att nöta monster efter monster i jakt på prylar och ingredienser för att sakta men säker förbättra sin karaktär och utrustning, men Lord of Arcana tar det hela till en ny nivå. Det känns inte längre som underhållning, utan som ett dåligt betalt arbete.

Den mest troliga förklaringen till varför fienderna tål så mycket är att spelet är balanserat för att spelas av fyra spelare, vilket för oss in på den största missen med spelet. Det är möjligt att spela tillsammans med tre andra spelare, men bara lokalt. Det finns med andra ord inget onlinestöd. Som om det inte vore svårt nog att skrapa ihop tre vänner med varsitt PSP, nu måste man få dom intresserade av den här ganska svårsmälta genren spel också för att kunna spela spelet så som utvecklarna tänkt. Hur man kan hoppa över onlinestöd i ett spel som Lord of Arcana är för mig helt oförståeligt och verkligen spelets största problem.

I övrigt är grafiken okej, men inget utöver det vanliga. Det märks att utvecklarna inte kan krama mycket mer kraft ur PSP vid det här laget. Kontrollerna är i regel bra, med undantag för kameran som kräver alldeles för mycket uppmärksamhet från spelaren. Att låsa på rätt fiende under en strid är lättare sagt än gjort. De quick time event-baserade attackerna är förvisso ett trevligt inslag, men känns ganska snabbt gamla då man utför dem exakt likadant om och om igen.

Det ska erkännas att jag inte riktigt tillhör den skara spelare som tycker om den här typen av spel, faktum är att de flesta av oss inte gör det, men jag kan tänka mig att de som redan plöjt igenom alla liknande spel på PSP och inte orkar vänta på att Monster Hunter Portable 3rd ska portas till engelska mycket väl kan få ut något av att spela Lord of Arcana. Men för oss vanliga dödliga är det helt enkelt för långsamt, enformigt och tidskrävande.

KidCactuss bild

"Hur man kan hoppa över onlinestöd i ett spel som Lord of Arcana är för mig helt oförståeligt"

Det är väl inte helt omöjligt att tänka sig att det beror på att spelet är anpassat för den japanska marknaden, som inte riktigt ser ut som den svenska.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.