Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Recension - Playstation 4 - tors 4 februari 2016, kl 13.46

Släppdatum: 2016-02-04    Genre: Animefighting
Utvecklare: Cyberconnect2    Åldersgräns: 12+

"Överdrivet explosiv underhållning som inte bara är för fansen"

Jag har genom åren spelat - och recenserat - en ganska stor mängd Naruto-spel. Jag kan avslöja att det finns ganska (läs: väldigt) många, och en ansenlig del av dem är gjorda av Cyberconnect2 som nu också ligger bakom Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4. Jag är lika delar oinsatt i och ointresserad av Naruto som koncept så även om detaljerna spelen emellan varierar något så brukar mycket av mina tankar ändå kunna sammanfattas på ungefär samma sätt. Rent spelmässigt är de klart habila, men framförallt så är de till för de redan inbitna Naruto-fansen. Ofta kan jag till och med bli lite avundsjuk och önska att någon velat lägga ned så mycket kärlek och ansträngning på att så troget efterlikna något jag faktiskt vore intresserad av. Jag kan rent akademiskt uppskatta att spelen nog är fantastiska upplevelser för de som redan njuter av Naruto, men utan att ha den känslomässiga investeringen själv så klickar det aldrig rent personligen.

Så varför denna långa och som synes irrelevanta inledning om min livshistoria och min relation - eller brist på densamma - till Naruto? Jo, därför att jag vill att du ska veta var jag kommer från när jag säger att Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 är den raka motsatsen till de flesta licensspel. Jag diggar det rejält. Utan att digga förlagan. Det är inte ens ett fall av att det är ett schysst spel som man kan tycka om bara på sina egna meriter som till exempel The Walking Dead eller Batman: Arkham Asylum. Nej, det utför miraklet att aktivt få mig att bli intresserad av Naruto. Det är överraskningar som det här som gör att jag faktiskt spelar spel innan jag recenserar dem och inte bara läser baksidan av kartongen.

Sen skall det tillstås att det inte rent spelmässigt rör sig om några radikala förändringar från tidigare Naruto Shippuden-spel. Man styr Naruto eller någon av hans kompisar eller fiender - och det finns ett hundratal spelbara karaktärer - och slåss som bara den. Det är inte heller ett rent sidscrollande fightingspel det rör sig om, utan man kämpar i full 3D lite som ett Virtua On. Det har skett förbättringar även inom konceptet förstås, jag tycker detta är det smidigaste och mest välbalanserade fightingsystemet som serien haft hittills och det har tillkommit nya strategiska moment som elementarattacker och möjligheten att förstöra folks vapen.

Men det som till syvende och sist får mig att älska Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 är hur otroligt häftigt det är. Redan den inledande striden i kampanjen är på sådana episkt överdrivna nivåer att det får God of Wars bossfajter att kännas som att samla torktumlarludd. Och den ribban både tangeras och höjs åtskilliga gånger innan äventyret är över. Den närmaste jämförelsen är nog Cyberconnect2:s egna Asura’s Wrath som också nådde så där härligt fåniga nivåer av galenskap, så gillade man det kan man få en fingervisning om vad man kan tänkas tycka om Ultimate Ninja Storm 4. Sedan är detta inte alls lika hårt fokuserat på quick time events som Asura’s Wrath var, de förekommer här och där för att ge lite krydda men är inte spelets huvudnummer.

Däremot är åtminstone kampanjdelen hårt inriktad på story, och det är nog ingen underdrift att säga att två tredjedelar av speltiden utgörs av mer eller mindre interaktiva filmsekvenser. Att presentationen är huvudsaken märks också av att man egentligen aldrig kan förlora i kampanjen, dör man återuppstår man bara omedelbart på samma ställe och får röja vidare. Det bidrar till att man alltid känner sig otroligt badass, fast det kan förstås också ha att göra med det där partiet där man spelar en 30 meter hög groda som använder en jättesnigel som en skateboard för att surfa fram på en orm. Att det är riktigt jäkla snyggt skadar inte, klivet upp till Playstation 4 har gjort mycket. En sån där långtida ambition i spelvärlden har varit att ha spel som är lika snygga som tecknade filmer, och här vänder man till och med på steken. Det finns tecknade filmsekvenser som ser ut att i stort sett ha kommit direkt från animen, men de bleknar i jämförelse med vad själva spelgrafiken kan prestera.

Jag kan nog bara drömma om hur coolt det här är för de som redan på förhand gillar Naruto. Men jag har åtminstone fått en inblick i den drömmen. Räknar vi bort “Ninja” och “Hokage” som utgör cirka 90% av dialogen så förstår jag kanske vartannat ord, men det bidrar bara till mystiken att få höra folk prata om “The God of All Ninja” och “Six Paths Sage Jutsu Chakra”. Det är ju lite smått ironiskt att det är lagom till det sista spelet i serien - för det här täcker de avslutande kapitlen av Naruto - som allt klickar. Men ovanligt nog för licensspel så är Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 inte bara för fansen - det kan göra ett fan av dig.