Sebastien Loeb Rally Evo

Recension - Playstation 4 - tors 28 januari 2016, kl 12.36

Släppdatum: 2016-01-29    Genre: Racing
Utvecklare: Milestone    Åldersgräns: 3+

Betyg: 3/5
"Ett schysst rallyspel med tveksam fartkänsla"

Min tjej är en värmlänning, så jag vet allt om rally. Nej, det är inte sant. Jag vet inte alls så mycket om rally som inte börjar med Sega, men jag har spelat en del bilspel i mina dar och vet när jag spelar ett bra sådant. Sebastien Loeb Rally Evo är ett sådant, även om det är mer Project Cars än Sega Rally när det kommer till tillgänglighet och komplexitet. Simulator snarare än arkad, om vi ska uttrycka det på det sättet. Men även om man alltid behöver vara på helspänn så är inte hela dagen - och varvtiden - förstörd bara för att man råkat slinka utanför kantlinjen någon gång. Man förväntas till viss del göra misstag och återhämta sig från dem, och inte bara köra som en perfekt steril robot. Det här är rally och inte sån där tråkracing!

Som i många andra bilspel nuförtiden kan man förstås också spola tillbaka tiden om man skulle råka ut för något osedvanligt gruvligt missöde. En skoj begränsning - utöver det totala antalet rewinds per lopp - är att de kommer med en cooldown. Så man kan missa en kurva en gång, men gång två är man på egen hand vilket känns som en ganska schysst kompromiss. Mest rewinds blir det förstås i Sverige, för som alla vi som läser Aftonbladets dagliga rubriker om “Mördarsnö!” vet är det bara supermycket snö här hela tiden så man halkar som bara den. Som Stockholmsbo skulle jag nog snarare säga att grått slask vore mer autentiskt större delen av tiden. Å andra sidan, som någon som faktiskt spunnit av vägen i svenskt vinterväder så kan jag konstatera att känslan när man gör detsamma i Sebastien Loeb Rally Evo är riktigt trovärdig.

Och körkänslan i övrigt känns också riktigt gedigen. Utvecklarna Milestone ligger bland annat bakom MotoGP- och WRC-serierna så de vet vad de gör. Eller ja, de har tyvärr för ovana att kompromissa med bilduppdateringen och så även här. Sebastien Loeb Rally Evo går definitivt inte i några 60 FPS, vilket har en förödande inverkan på fartkänslan i ett bilspel. Och även om spelet är snyggt, som bilspel ska vara, så är det inte sådär översnyggt att det ursäktar bilduppdateringen. Det är nog mitt största faktiska klagomål, men det är å andra sidan ett ganska stort sådant. Backning och bättring!

Eftersom det är ett rallyspel har man förstås med sig sin trogna kartläsare, vilken är a och o för att effektivt kunna ta sig fram längs alla slingriga skogsvägar. Men min hjärna är inte riktigt utrustad för att dechiffrera fraser som “Caution! Left side six plus sixty opens into very long right four minus tightens and left hairpin one hundred cut jump” i realtid samtidigt som jag kör bil. Det är ungefär som att försöka lösa differentialekvationer samtidigt som man målar tennsoldater. Det blir mest kortslutning och “menade han, nä... hmm, det kanske var ÅH SHIT DÄR ÄR ETT TRÄD VART TOG VÄGEN VÄGEN?!”. Men det är å andra sidan inte så mycket ett problem som en övergående fas, när man väl kommer in i flowet så börjat allt sitta mer och mer i ryggmärgen. Och den där känslan av framsteg när man verkligen nitar en bana man tidigare bara åkt ut och kommit sist på är precis sådär tillfredsställande som den skall vara.

Det finns faktiskt till och med ett storyläge, vilket är betydligt mindre vanligt i sådana här simulatorbetonade bilspel än i typ Need for Speed eller Initial D. I det här fallet är storyn dock en dokumentär sådan, och den handlar inte om Razor Callahan utan till allas stora överraskning om just Sebastien Loeb. Man får köra sig igenom hela hans karriär och se om man kan hålla samma höga klass som legendaren. Jag tror visserligen inte Sebastien Loeb hade rewinds. Fast det skulle i och för sig förklara varför han var så mycket bättre än alla andra. Det är ett kul läge som tillför ytterligare lite struktur till det annars ganska standardmässiga upplägget om att köra lopp för att köpa bättre bilar så man kan köra häftigare lopp så man kan köpa coolare bilar så - ja, ni vet hur det brukar funka.

Inför varje kapitel i herr Loebs karriär får man också se ett filmklipp där han berättar lite om hur livet tedde sig när det begav sig. Jag vet inte så mycket om Sebastien Loeb förutom att han har ett grymt coolt om än felstavat förnamn och att han tydligen var helt överbäst på rally hur länge som helst. Men jag har listat ut att han är fransos, och här är han dubbad till engelska vilket känns minst sagt jättefånigt. Det är typ som när man fick se J.R. Ewing från Dallas prata om “schitzengruben” och “grosse schlangen” eller vad man nu säger på tyska, när man semestrade i Schweiz på 80-talet och råkade slå på tv:n.

Allt som allt är Sebastien Loeb Rally Evo ett solitt rallypaket. Bortsett den tituläre herren själv bjuds inga större överraskningar för de som redan är bekanta med Milestones tidigare WRC-spel men överraskningar är inte alltid av godo vilket jag själv upptäckte när jag landade med bilen i en snödriva bredvid vägen härom året.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.