The Legend of Korra

Recension - Playstation 4 - mån 27 oktober 2014, kl 08.58

Släppdatum: 2014-10-22    Genre: Action
Utvecklare: Platinum Games    Åldersgräns:

"Ett Bayonetta i budgetförpackning"

Att uppföljaren till Platinum Games superhyllade Bayonetta släpptes förra veckan har knappast gått någon förbi. Men de släppte faktiskt ytterligare ett actionspel med en kickass-tjej i huvudrollen bara någon dag innan, som inte fått alls lika uppmärksamhet. Och vet ni vad, det är faktiskt värt att kolla in. Jag får börja med att erkänna en nästintill fullständig okunskap om källmaterialet, så som vanligt när det rör sig om licensierade produkter är det säkert ännu mer hett om man diggar förlagan. Även utan dessa referensramar kan jag dock konstatera att det bjuds på snygg karaktärsdesign och en bra premiss. Titelkaraktären Korra är också en riktigt cool typ som jag omedelbart fattade tyckte för, och det är synd att storyn är så otroligt tunn att man inte får höra mycket mer av henne än kaxiga oneliners.

Men om jag brister i kunskaper kring Legend of Korra-serien så är jag desto mer bekant med Platinum Games, och visst känner man igen deras stil här. Det är ett spel i samma anda som Metal Gear Rising eller just Bayonetta, men i många fall lite av en light-version. För blott 140 spänn får man helt enkelt ett lite simplare, fulare, kortare och enklare spel jämfört med fullprisprodukterna. Det innebär verkligen inte att Legend of Korra är kattpiss, men man bör ha sina förväntingar på rätt nivå. Att det lätt går att klara på en kväll eller två är inget problem i den prisklassen, och även om den celshadade grafiken inte är spektakulär på samma vis som Platinum Games gjort till sitt kännetecken så ser den ändå bra ut och fyller sin funktion väl.

Korra kan slåss med hjälp av fyra olika element - vatten, jord, eld och vind - och varje stil fyller sin egen distinkta roll på slagfältet. Man växlar i realtid mellan att exempelvis anfalla på avstånd med hjälp av vatten och dela ut kraftiga men långsamma slag på nära håll i sin jordform. Samtliga kontroller sitter förstås som en smäck, och alla stridsstilarna är roliga att experimentera med. Mitt enda klagomål är egentligen att fienderna är ganska homogena och brister i variation, så man tvingas aldrig till att byta mellan stilarna. I de allra flesta fall fungerar det lika bra att bara köra vidare på den man råkar tycka bäst om.

Samtidigt tål det att poängteras att Legend of Korra inte är hur mesigt som helst bara för att det råkar vara lättare än andra spel från Platinum Games. Det fanns delar jag behövde spela om både en och två (och fler) gånger innan jag fann rätt taktik. Det är dock generöst med checkpoints, och förutom ett frustrerande parti där man behöver slåss mot robotar ridande på sin isbjörnshund ligger utmaningen på en rättvis och givande nivå.

Legend of Korra är på intet sätt ett världsomvälvande spel, men det är en njutbar upplevelse som definitivt är värd att kolla in om man liksom jag inte kan få nog av att springa runt och banka på saker. För egen del gjorde det mig intresserad av att kolla in förlagan, så det är väl ett gott betyg för den biten. Platinum Games har fortfarande aldrig gjort mig besviken, det är inget som Legend of Korra ändrar på, snarare bevisar det att de kan skapa gedigen underhållning även med små medel.