Wii Party

Recension - Wii - fre 8 oktober 2010, kl 09.25

Släppdatum: 2010-10-08    Genre: Partyspel
Utvecklare: Nd Cube, Nintendo EAD    Åldersgräns: 3+

"Det givna alternativet i en redan överrepresenterad genre"

En vän sa till mig en gång att ett spel automatiskt blir mycket bättre bara man sätter Mario i huvudrollen. Detta var många år sedan och det gällde ett plattformspel i 16 bitar, men uttalandet ställs ändå på sin spets just idag. Wii Party är nämligen en spirituell uppföljare på Mario Party-serien, den enda skillnaden är egentligen att Mario och gänget inte längre finns med.

Där ser man. Bingo kan alltså vara rätt kul.
Men det visar sig snart att det inte gör så mycket. För även om man till en början saknar Mario, Bowser och alla andra älskvärda karaktärer så finns fortfarande Nintendos känsla över produkten. Jag tror att det är få som skulle kalla Monopol för ett sämre spel om man endast bytte ut spelpjäserna och så är det även här. Dina "Miis" duger bra som alternativ och är du som mig så har du också en hel del rätt surrealistiska karaktärer att välja mellan.

Partyspel är knappast en genre som är underrepresenterad på Wii men som regel har de flesta varit korta, omotiverade och framförallt riktigt tråkiga. Inte nu. Nintendo kan det här och den mängd sätt man kan kora en vinnare är slående. Det finns ett flertal olika spellägen som kan ta allt från en timme till fem minuter att ta sig igenom. Mycket lämnas förvisso till slumpen och ett fåtal av minispelen känns mer som konstiga japanska idéer än något annat, men gruppen som spelar Wii Party på blodigt allvar är förhoppningsvis väldigt liten.

Slumpen får allt som oftast avgöra.
Inte för att någon egentligen trott det, men som en ensam spelare håller Wii Party inga större nöjesmoment. Ett partyspel av denna kaliber ska upplevas i goda vänners lag och som alltid så blir det mer underhållande ju fler som är med och spelar. Just därför är det både tråkigt och märkligt att inget online-stöd implementerats i spelet. Nu begränsas vi till fyra spelare och även om detta ibland kan kännas mycket så hade jag uppskattat mer integrering med omvärlden. Istället blir det nu endast när jag har flertalet spelsugna vänner på besök som jag slipper spela mot den så alltid lyckodrabbade ai:n.

Trots detta kan jag här och nu konstatera att min vän hade fel. Wii Party bjuder på riktigt mycket spel för pengarna. Det är slumpmässigt och kaotiskt. Variationen och mängden är slående. Det är kul i fem minuter och i flera timmar. Det är med andra ord precis som ett partyspel ska vara, Mario eller ej.

VodkaCitrons bild

I och med Wii party, så får Mario Party vila ett tag. Vilket bara är bra. Jag har i princip haft alla förutom 2an och 7an, men det är alldeles för mycket same all same all, behöver något nyskapande till nästa spel.

jkgatlings bild

Har inte spelat mycket av Wii Party än men jag gillar det.