Asura's Wrath

Hands-on - Playstation 3 - tors 11 augusti 2011, kl 07.11

Vad blir superlativformen av "överdrivet"? Svar: Asura’s Wrath. Medan Bayonetta och God of War har gjort sitt bästa för att överträffa varandra i fånigt episka scenarier seglar Asura's Wrath ut från nästan ingenstans och får bägge att se bokstavligt talat prosaiska ut. Just när man tänker "nä, nu kan den där bossen nog inte bli större" så växer han hux flux några miljoner gånger till och plötsligt slåss man mot en gubbe vars lillfinger är lika stort som Afrika. Det enda protagonisten Asura har att sätta emot är sin vrede, men den är inte att leka med. Vi pratar rejäla raseriutbrott, såna som kan skjuta ned rymdskepp med ren ilska och få en att växa ut ytterligare några par armar.

Asura’s Wrath är alltså, om det inte framgått, väldigt over the top. Och det känns bra. Det är brutalt, snyggt och med en riktigt cool grafisk stil. Rent konceptuellt får jag svåra vibbar av Roger Zelaznys "Lord of Light" av hur spelet blandar asiatisk mytologi med sci-fi-koncept och (hindu-) gudarna skall veta att det finns sämre inspirationskällor. Det bör tillstås att Asura’s Wrath verkar häftigare än det är bra. Men det är å andra sidan riktigt häftigt, så det innebär inte att spelbarheten helt saknas. Det känns bara inte riktigt lika tajt som ett Devil May Cry, utan ligger snarare i gränslandet mellan dylika toppspel och mer mashiga Dynasty Warriors. Hur karaktärerna rör sig känns nästan som i animelicenser typ Dragon Ball Z, fast vassare då, och det är inte helt oförklarligt då utvecklarna CyberConnect2 förutom .hack-serien främst gjort sig kända för en himla massa Naruto-titlar.

Actionmomenten är kraftigt kryddade med cinematiska quick time events och även om jag generellt ser QTE som en billig och feg approach går det inte att undkomma att det passar Asura’s Wrath väldigt väl. Capcom själva kallar det "en ny genre" och även om jag inte själv vill gå så långt så bidrar det till spelets animerade känsla. Så ta de bra bitarna ur shounen-anime, blanda med God of War och en läcker presentation. Där har vi Asura’s Wrath i ett nötskal.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
UfU__Xs bild

Det här hade jag helt glömt. :O
Måste nog spela det här någon gång, bara för att det ser så jävla dumt ut.

TTVs bild

Detta är faktiskt ett av de spelen jag mest ser fram emot ifrån 2012. Ser ruskigt intressant ut.

VodkaCitrons bild

Ser fram emot detta :)

VodkaCitrons bild

Asura's Wrath lär förmodligen få en 6/10 här i västvärlden. Spelet är riktigt coolt och häftigt som Sebastian säger, men om man har sett gameplay så känns inte spelet riktigt ordentligt när det kommer till själva gameplay lirandet. Det är faktiskt ungefär likadant som Naruto, där boss striderna ser oerhört mäktiga ut, men utöver det så är det vanligt Versus lirande med små quicktime events, även om det kan gå över till shmup och andra genrer, men å andra sidan är Naruto riktat åt fansen och plockar massa poäng där, vilket inte Asura gör.

Men det här spelet ligger trots det på min Top 5 lista i år över spel man vill ha.

Jag lär ju känna igen mig i spelet, då Naruto Storm 2 är ett av deras senaste spel, sen håller de även på med ett till som kommer 2012. Så spelen har ju diverse likheter.

Här kan jag redan se 5 animationer som finns i spelet överst, även om dom har ändrat dom en smula. Det är iaf mycket mer öppet när man slåss än i Naruto, men tack vare det så lär det inte finnas något versus onlineläge, som de annars är duktiga på.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.