Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

Hands-on - Nintendo 3DS - ons 7 november 2012, kl 10.51

Med Lords of Shadow tog Castlevania en ganska skarp handbromssväng från klassiskt Metroidvania till mer Devil May Cry- och God of War-inspirerat actionröj. När spelserien nu återkommer till en bärbar plattform är det i en typiskt sidscrollande skrud och den omedelbara frågan är förstås vilken sida av Castlevania-arvet den ligger närmast.

Det krävs dock bara minuter innan man inser att större delen av inspirationen till Mirror of Fate kommer från dess namne Lords of Shadow. Trots att det hela som bekant är en sidscrollande 2.5D-historia så känns faktiskt Lords of Shadow-upplägget till och med överraskande välbevarat. Det största arvet från tidigare bärbara Castlevania-spel är nog den urtypiska kartan som upptar den nedre skärmen, men åtminstone det parti som bjöds på i demot var tämligen linjärt och bjöd inte på så mycket utforskande och backtracking.

Det plattformande som finns har en tyngd och fysikalitet i sig som mer för tankarna till "realistiska" 3D-äventyr än abstrakt spritebaserat plattformsskuttande. Även vanliga fiender är av den hårdare typen som kräver både idogt knapphamrande och strategi för att nedkämpas och precis som i den omedelbara föregångaren har man två attackknappar som går att väva ihop i diverse intrikata kombinationsanfall.

Under demots första och enda bossfajt krävs det att man bemästrat samtliga finesser som erbjuds. Jag går under både en och två gånger innan jag lyckas hitta rätt rytm och precis som i ursprungliga Lords of Shadow är det viktigt att tajma den svarta magin rätt. Med den påslagen gör man rejält mycket mer skada, men magimätaren sjunker fort och det gäller att utnyttja dess potential rätt eftersom man vid flera tillfällen får en påfyllning när man tagit ned bossen tillräckligt mycket i liv.

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate har mycket gemensamt med sin närmaste föregångare och jag är imponerad över hur väl det faktiskt fungerar överfört till ett sidscrollande upplägg. Faller alla bitar på plats finns det all anledning i världen att tro att det här kan bli precis lika magiskt som tidigare bärbara Castlevania-spel, fast på egna premisser.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.