Dead Rising 3

Hands-on - Xbox One - ons 6 november 2013, kl 10.21

Dead Rising var lite av ett teknikdemo för Xbox 360. Den rena mängden zombier som kunde visas samtidigt på skärmen satte tidigare konsolgenerationer i skam, och gav en tydligare styrkedemonstation än bara skarpare texturer kunde göra. Dead Rising 3 känns föga förvånande som lite av samma sak för Xbox One. Jämfört med många nutida Xbox 360-spel ser det inte nämnvärt visuellt vassare ut - men herregud vad många zombier det dräller runt numera!

Jag spelade Dead Rising 3 på Gamex-mässan och ni som är mässvana vet ungefär hur Dead Rising 3 känns. Ibland är det ganska lugnt, men helt plötsligt ränner man in i en hel svärm av kroppar, man kämpar för att ens få luft medan man skuffas runt åt olika håll av armbågar och i värsta fall virusinfekterade tänder. Med en kraftansträngning når man slutligen ännu ett vattenhål med lite glesare befolkning och kan andas ut igen. Men bara för en stund, innan man måste tränga sig in i massan igen.

Bortsett de uppenbara tekniska landvinningarna känns Dead Rising 3 ungefär som serien gjort hitintills. Det går fortfarande att plocka upp allt som inte är fastspikat - och det mesta som är det - och förvandla det till zombiemördande vapen. Bänkar, taxibilar, eldkastare och gräsklippare funderar alla för att meja ned de levande döda med tills tillhygget får slut på energi och det är dags att börja leta efter ett nytt. Just denna ständiga jakt på nya potentiella vapen samtidigt som zombiehorden aldrig slutar jaga är det som ger spelet nerv, och innebär att man i panik kanske råkar plocka på sig en damhandväska i brist på annan tillgänglig beväpning.

Hur det övergripande spelet ter sig är omöjligt att avgöra från en så kort sejour. Återkommer ettans tidsbaserade upplägg? Hur blir det med fotograferandet? Vad som faktiskt går att konstatera är att det grundläggande zombiebankandet är välfungerande och underhållande, och det är ju ändå det viktigaste när man måste nedgöra zombie efter zombie efter zombie efter zombie efter... aaaargh!

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.