Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below

Förtitt - Playstation 4 - tis 18 augusti 2015, kl 10.00

Med Dragon Quest Heroes har man tagit Dragon Quest-serien från att vara ett rondbaserat spel till ett action-RPG och till hjälp har man tagit utvecklarteamet hos Koei Tecmo som låg bakom fjolårets Zelda/Dynasty Warriors-skapelse Hyrule Warriors. Killen som visade spelet för oss på Gamescom var dock noga med att gång på gång påpeka att Heroes skall kännas nytt och annorlunda och inte bara vara ytterligare ett Warriors-spel. Visst fanns det tydliga likheter mellan spelen, inte minst i att man slåss mot horder av fiender i taget och att stridssystemet huvudsakligen bygger på enkla knappkombinationer, men det stämmer också bra att det inte på långa vägar är en rak Hyrule Warriors-klon vi ser.

Där Hyrule Warriors utspelade sig på stora kartor med många rum och passager däremellan att täcka upp under strid, verkar Heroes, av det vi kunnat se, mer vara baserat på att gå från rum till rum och utrota fiendehorder. Man har även lagt till ett magisystem som gör att förutom de fysiska kombos man kan göra så har varje karaktär även en uppsättning magiattacker som kan aktiveras och som konsumerar magipoäng (mp) i sann rollspelsanda, och detta är något helt nytt ur Warriors-sammanhang.

För att ytterligare knyta an till seriens rollspelsrötter erbjuder Heroes ett gediget craftingsystem i allt från karaktärers förmågor och värden, till vapen och utrustningar. Det finns också små myntliknande medaljer som man kan hitta i kistor och liknande och som kan användas för att införskaffa speciella föremål. Även en mängd uppdrag och sidouppdrag finns och man förflyttar sig mellan platser med ett luftskepp på en karta. Storyn skall också vara driven av berättande.

Karaktärerna har tydliga personligheter som bidrar till en humoristisk kemi. Exempelvis den manliga huvudpersonen Luceus som pratar mycket och håller långa haranger om strategier för varje situation, men som allt som oftast blir totalt överkörd av den kvinnliga huvudkaraktären Auroras “på dem bara”-attityd. Det ger också en intressant effekt att alla karaktärer verkar prata med brittisk accent och till och med irländska i fallet med den nyintroducerade karaktären Isla. Och vad gäller karaktärerna väljer man i början av spelet att köra som Luceus eller Aurora, och det är egalt vilken man väljer för det enda som skiljer dem åt förutom kön är vilket element deras magiattacker har. I strider har man sedan ett lag om fyra karaktärer och det är möjligt att byta spelbar karaktär under striderna, så vad för sorts begränsningar val av startkaraktär genererar återstår att se. Och på tal om språk bör även nämnas att spelet kommer kunna spelas antingen på japanska eller engelska.

På grund av min bristande Dragon Quest-kunskap kan jag inte på rak arm svara för hur troget förlagan Heroes är, men med tanke på hur excellent känslan av Zelda inkorporerades i Hyrule Warriors är jag säker på att Dragon Quest-fans inte kommer att bli besvikna. Och bakom spelet ser vi dessutom samma järngäng som står bakom originalserien, dvs regissören Yuji Horii, karaktärsdesignern Akira Toriyama och kompositören Koichi Sugiyama. Dragon Quest Heroes verkar således vid första anblicken mycket lovande och spelroligt. Den enda nackdelen, och som är ett nerköp från Hyrule Warriors enligt mig, är att det här inte finns någon form av multiplayer eller coop utan det rör sig fullt ut om ett enspelaräventyr. Men ändå helt klart värt att vänta på.

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.