Dreamcastvecka: The hidden gems

Artikel - Retro - tis 24 november 2015, kl 08.00

På fredag fyller Dreamcast 17 år. Detta firar vi på Skillpoint genom att låta hela veckan gå i Dreamcastens tecken.

Så, välkomna till dag två av Skillpoints Dreamcastvecka där vi tar en liten titt på de spel till Dreamcast som hamnat i skymundan, glömts bort eller helt enkelt aldrig uppskattades tillräckligt. Här dyker ett par av mina personliga favoriter upp eftersom min smak är oklanderlig.
______________________________________________________________________________________________


Dynamite Cop | AM1 | 1999 | Gameplay | Ebay
Dynamite Cop är uppföljaren till Dynamite Deka (i Japan heter alltså Dynamite Cop i stället Dynamite Deka 2). Dynamite Deka kom aldrig hit i sin ursprungliga form utan stöptes om till Die Hard Arcade för att kunna sälja lite mer - så därför har vi... Die Hard Arcade och Dynamite Cop i stället för Dynamite Deka 1 och 2. Hur som helst, det handlar om ett beat 'em up som stänker ostig arkad och generisk action. Charmen ligger i att spela coop och förundras över det absurda övervåldet och de pinsamma klichéerna.

Om båda spelarna överlever till slutet av spelet så avgörs det vem som är bäst genom att de helt plötsligt måste slåss mot varandra naturligtvis. There can only be one!
______________________________________________________________________________________________


Maken X | Atlus | 1999 | Gameplay | Ebay
Ett spel som tillhör den ganska obskyra genren "first-person-slashers". I stället för att spela som en karaktär spelar vi som ett svärd som kan ta andras hjärnor i besittning, i spelet kallat brainjacking. Det ansågs som ganska kontroversiellt när det släpptes då originalversionen innehöll fiender med swastikor som ansikten. Något som inte följde med i de västerländska versionerna.

För mer detaljerad åsikt kring spelet hänvisar vi till den här recensionen.
______________________________________________________________________________________________


Psyvariar 2: The Will to Fabricate | SKONEC Entertainment | 2003 | Gameplay | Ebay
Psyvariar 2: The Will to Fabricate var ett av de allra första spelen jag snubblade över när jag började kika efter japanska shoot 'em ups på Dreamcast. Inte kunde väl jag veta att jag redan då hittat ett av systemets absolut bästa pangare! Men så är det. Det är stora och coola explosioner, kulregn i regnbågens alla färger som under bossfighter ser ut hänförande fyrverkerier, tokbra bakgrundsmusik och en kul liten twist (de flesta skjutarna brukar ha någon form av gimmick som särskiljer dem från andra) som går ut på att snurra. Ju mer spelaren "vickar" skeppet i sidled desto mer snurrar skeppet runt runt och alla skott som då kommer i närheten genererar poäng som går till en levelmätare.

Denna "grazing"-gimmick innebär att spelaren uppmuntras att flyga så nära fiendeskotten som möjligt för att göra bättre ifrån sig, men det gör ju samtidigt det hela mycket svårare. En balansgång som driver fram "bara en gång till"-känslan som aldrig förr.
______________________________________________________________________________________________


Evolution: The World of Sacred Device | Sting | 1999 | Gameplay | Ebay

Evolution: The World of Sacred Device är ett jrpg som gissningsvis inte så många har hört talas om alls. Själv köpte jag det utan tidigare kännedom för 40 kr i en reaback strax efter att jag skaffat Dreamcast och kände att jag behövde bättra på mitt spelförråd. Men det visade sig vara roligt att spela, snyggt, ambitöst, humoristiskt (vilket inte minst märks i karaktärsnamn som Gre Nade och Pepper Box, samt det faktum att en karaktär slåss med en stekpanna), har stridsrop på japanska och framförallt spelvärldens kanske läskigaste och slibbigaste antagonist.

Spelet fick också så småningom en uppföljare i Evolution 2: Far Off Promise som blev ett av de sista spelen till Dreamcast i Europa.
______________________________________________________________________________________________


Seaman | Vivarium Jellyvision | 1999 | Gameplay |Ebay
Det finns egensinniga spel och så finns det Seaman. Chattsimulatorn förkroppsligad av en fisk med Leonard Nemoys röst. Det hela börjar med att vi får ploppa ner ett ägg i ett akvarium och sedan gäller det att bibehålla perfekta förhållanden i värme och syresättning och vänta i realtid (eller spara, stänga av och vänta till några timmar senare). Sen kläcks ägget och Seaman är ett faktum. Han pratar inte först, det tar också jättelång tid och försiktig omtanke. Han utvecklas i olika stadium och allting är bara jättekonstigt.

När Seaman är gammal nog att börja prata kommer mikrofonen till användning. Ja, det här spelet använder mikrofontillbehöret som Dreamcast hade. Det går, tro det eller ej, ha ovanligt djupa diskussioner med tanke på begränsningarna som finns och den som har gudomligt tålamod har många dagars äkta fascination framför sig.
______________________________________________________________________________________________


Power Stone 2 | Capcom | 2000 | Gameplay | Ebay
Dreamcast blev för många partymaskinen. Och precis som med Nintendo 64 före den så var nyckeln till detta de fyra kontrollportarna, så dubbelt så många kompisar kunde spela samtidigt. Och det absolut roligaste man kan göra med tre vänner och Dreamcast är Power Stone 2. Det är en kaosartad partybrawler lite i samma anda som Super Smash Bros. fast med extra allt (och full rörlighet i 3D). Vapen och tillhyggen finns i drivor där de ena är mer fåniga och galna än de andra.

Den mest spektakulära motståndaren är dock själva banorna, som alltid överraskar till ens nackdel. Ta till exempel nivån med två slagskepp som omväxlande sjunker under vågorna, för att till sist krocka in i ett isberg. Allt medan man måste slåss mot tre andra dårar samtidigt. Inte lätt, men ack så skoj!
______________________________________________________________________________________________


Zero Gunner 2 | Psikyo | 2001 | Gameplay | Ebay
Pratar du med en puritan i området shoot 'em up så... Eller nej, förresten, en puritan skulle nog inte ens bemöda sig, vi ändrar term. Pratar du med en viktigpetter i området shoot 'em up så får du säkert höra att Under Defeat är det enda riktigt bra helikopter-shoot 'em upet på Dreamcast. Detta för att det är mycket svårare och allvarligare än Zero Gunner 2, som är mitt favorithelikoptershoot'emup (bästa ordet idag). Det är ösigt, relativt färgglatt, det kan röra sig i alla 360 grader och framför allt är det lättillgängligt för vanliga dödliga.

Skärmen scrollar i alla olika riktningar, inte bara vertikalt eller horisontellt. Samtidigt kan du rotera din helikopter i 360 grader när som helst. Och så går det att vara två samtidigt. Fräsigt va? Det som gör detta hållbart, i stället för att bara bli kaos, är kontrollen. Helikoptern styrs inte som en vanlig helikopter med momentum, utan som ett traditionellt skepp i vilken skjutare som helst. Vidare finns det en låsknapp som gör att vi när som helst kan flytta helikoptern i sidled och ändå fortsätta skjuta spikrakt mot målet. Precision i ett fritt scrollande shoot 'em up med 360-svängar. Wow.

Vilka ytterligare titlar tycker du borde vara med på listan? Ba säg till om vi glömt någon helt vansinnigt uppenbar titel! Och glöm inte att titta in imorgon igen för en artikel om diverse mystiska konsolvarianter av Dreamcast samt en titt på lite balla Dreamcast-tidningar!

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.