Epic Mickey: Power of Illusion

Hands-on - Nintendo 3DS - ons 7 november 2012, kl 12.18

Epic Mickey: Power of Illusion är en plattformare som känns mer eller mindre som en remake av det fantastiska Sega-spelet Castle of Illusion. Mimmi har tillfångatagits av den onda häxan Mizrabel och det är upp till Musse Pigg att ta sig igenom Mizrabels slott för att rädda Mimmi.

Med sig som guide har Musse Benjamin Syrsa, och på vägen träffar man också andra Disney-karaktärer som man kan rädda genom att prata med dem. Det verkar inte vara ett krav för spelets progression, men man får hjärtan av karaktärerna som förhoppningsvis har någon form av funktion. Jag hann under min tid med spelet springa på både Odjuret från Skönheten & Odjuret och Rapunzel från Trassel, och Disneyfigurernas närvaro ger spelet en känsla av Kingdom Hearts.

För att återgå till spelets likheter med Castle of Illusion så är svampfienderna man möter på första banan i Epic Mickey: Power of Illusion direkta kopior av svampfienderna i föregångaren. Man besegrar dem också huvudsakligen på motsvarande sätt genom att trycka på hoppknappen två gånger vilket får Musse att hoppa och sedan göra en ”rumpdunk” på fienden. Detta bidrar till en mysigt familjär känsla för oss som spelat det gamla spelet.

Det nya som Power of Illusion tillför är att Musse nu även är beväpnad med en pensel i sann Epic Mickey-anda. Penseln kan användas för att attackera fiender men dess huvudsakliga syfte verkar vara att påverka omgivningen. Man spelar på 3DS:ens övre skärm och den nedre skärmen är en målarduk där man ser konturerna av plattformarna på den övre skärmen. Ibland kommer man exempelvis fram till avsatser som man inte kan korsa, men då kan det dyka upp ljusa sektioner på den nedre skärmen som man kan ”måla in” på den övre skärmen genom att klicka på sektionen och sedan rita konturen på den med stylusen. Sättet att använda penseln påminner därför mycket om Okami, eller kanske snarare uppföljaren Okami-den där det i större utsträckning går ut på att rita längs konturer och som dessutom var till ett bärbart format.

Penseln har också en annan mycket underhållande funktion i så kallade sketches, dvs. skisser. Det är föremål som man kan rita in i spelet om man behöver lite extra hjälp. På den första banan är det fallande block som man kan placera ovanför fiender ifall de exempelvis blockerar en avsats. Det verkar dock inte finnas någon begränsning för hur många gånger i rad man kan använda funktionen, vilket är lite tråkigt då det tar bort en del av utmaningen. Jag har ännu bara sett block men förhoppningsvis får man tillgång till andra skisser senare som kan ge spelet mer variation.

Första intrycket av spelet är att det är en mysig, charmig plattformare med en underhållande penseltouch. Skisser är en rolig finess som det ska bli intressant att se mer av, men som kan riskera att göra spelet i enklaste laget om det skulle visa sig att det inte finns någon form av begränsning hur många gånger de kan användas. Stylusen används väldigt mycket så är du en stylusanvändarälskare som jag är detta ett spel för dig. Det ska tilläggas att jag även provade att använda fingret istället för stylusen, men detta gav inte alls lika bra resultat.

Hur som helst är detta ett spel väl värt att se fram emot när det släpps den 20 november.

Gästskribent: Åsa Modén

Redaktionen på Skillpoint gillar spel. Sen gillar de att skriva om spel också. Vissa gillar även film. Men få gillar att få fyra fingrar avbitna av en jättestor dront med personlighetsklyvning. 10/13/2011 - 08:24

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.