Gotham City Impostors

Hands-on - Playstation 3 - tors 26 januari 2012, kl 11.48

Pang pang, du är död. Konceptet har tjatats ihjäl sen shooter-genren växte upp ur barndomens Doom-klon-kläder. Att leka krig är uppenbarligen någonting vi alltid kommer tilltalas av. Så man ska kanske inte vara förvånad att det finns en uppsjö av varianter på Team Fortress-temat därute i speldjungeln. För det är ungefär vad Gotham City Impostors är i själ och hjärta, ännu en titel som tar inspiration och inslag ifrån redan väletablerade koncept och iklär det en ny skrud med några få egna inslag.

Det är väletablerade Monolith Productions som står bakom utvecklingen, ett företag som brukar stå för kvalitativa genomarbetade släpp. Trots allt står man ju bakom välrenommerade titlar som Alien vs Predator 2, No One Lives Forever och F.E.A.R. Med andra ord så inger det ett visst förtroende för att det är ett kvalitativt släpp men gör att man också har vissa förväntingar på det gameplay som faktiskt levereras.

Själva bakgrundskonceptet är i grund och botten ganska genialt och känns som en flört med den galna humor Monolith brukade bjuda på förr i tiden, även om det stundvis känns lite krystat. Spelet tar, som titeln redan avslöjat, plats i DC Comics Gotham City där Läderlappens (som Batman en gång i tiden kallades här i Sverige) framfart inspirerat white trash folk att också leka superhjältar. På samma sätt har Jokern sin egen lilla fanklubb som inte alls är så förtjusta i alla dessa låtsas-Batman och gängkrig utbryter. Med eldvapen och galna tillbehör, för i det här spelet är alla karaktärer, goda som onda, fullständigt sinnesrubbade.

Alla tvivel till trots så är det här ett koncept som visar sig fungera riktigt bra. Blandningen av konventionella vapen och galna inslag inbakat i ett paket av typisk Call of Duty och Team Fortress-inspirerad gameplay är tillräckligt fräsch och unik för att det inte ska kännas som ett spel i mängden bara. Den galna inramningen gör dessutom att hela den här krigslekstanken känns logisk på något ologiskt sätt. Jag blev smått förälskad i den änterhake som finns i spelet, och jokrarnas jack-in-the box-granat måste erkännas vara episk.

Det finns för tillfället och när spelet släpps två spellägen närvarande och alla matcher spelas 6 mot 6 spelare. En Capture the flag-variant som kallas Psych Warfare och en Domination-variant som kallas Fumigation. Fumigation är spelläget där förlorarna antingen gasas ihjäl eller blir uppätna av fladdermöss beroende på vilken sida som vinner. Också under betatestningen det otvivelaktigt mest populära spelläget. Psych Warfare handlar om att slåss om ett batteri som båda sidorna behöver för att ge kraft till deras hjärntvättsmaskiner. Båda fungerar bra, har väldesignade nivåer och underhåller med hysterisk och snabb action. Huruvida spelet på sikt kommer erbjuda fler spellägen är vid skrivande stund för mig okänt.

Spelet erbjuder en hel del möjligheter att designa och göra sina spelkaraktärer unika dessutom. Från början är man dock väldigt generisk i sin framtoning och det krävs en hel del spelande och levlande innan man låst upp tillfredsställande mycket för att kunna göra någorlunda unika spelkaraktärer. Vilket under spelandet av den beta jag tog del av var lite halvdrygt då det i perioder fanns lite få spelare tillgängliga att spela mot. Men sån är betatestarens lott. Det borde vara lättare nu när betan gått från stängd till öppen dock.

Gotham City Impostors kan bli riktigt framgångsrikt, för även om spelet som sagt inte gör någonting unikt är det väldigt bra, balanserat och framför allt vansinnigt. På ett bra sätt. Allt handlar om ifall Monolith lyckas slå sig in på en redan övermättad marknad. Spelet släpps nu i februari till både PS3, Xbox 360 och PC.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.