Lollipop Chainsaw

Hands-on - Xbox 360 - mån 11 juni 2012, kl 08.54

Suda51 har ett väldigt intressant track record. Han är en fantastisk kreatör som ständigt vågar pröva nya saker och har ett unikt bildspråk. Men samtidigt brukar hans spel vara ganska kassa, No More Heroes präglades av monotona minispelssegment medan Killer7 nästan saknade spelmekanik helt. Lollipop Chainsaw har precis som tidigare Suda-spel en smått fantastisk premiss. När cheerleaders och zombier möter japansk kitsch kan det inte bli annat än bra.

Och faktum är att detta känns som det mest spelbara Suda-spelet hittills. Att såga odöda med motorsåg påminner en hel del om att avliva lönnmördare med ljussabel i No More Heroes, men det var ju inte heller den biten som haltade i No More Heroes. Juliet Starling är lättkontrollerad och smidig, och luften fylls av lika delar bitande oneliners och flygande kroppsdelar.

Mest imponerar det när det bjuds på bossfight. Då blir allt precis så Suda-sjukt som man vill ha det, och allt man tidigare lärt sig sätts på prov. Den jag får chansen att smiska är en småbisarr punkrockare som slåss med ljudvågor, något som gav åtminstone mig ganska rejäla Scott Pilgrim-vibbar.

Så att döma av allt som hittills visats upp känns Lollipop Chainsaw lovande. Juliet är charmig, scenariet är underbart löjeväckande och för en gångs skull känns det också riktigt underhållande att spela. Faller inte Suda51 på målsnöret tror jag detta kan bli hans stora chans att slå igenom på riktigt.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
VodkaCitrons bild

Ser faktiskt fram emot det här spelet riktigt mycket ;) Lär vara roligt hur det än blir.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.