Metal Gear Rising: Revengeance

Hands-on - Playstation 3 - mån 7 januari 2013, kl 10.42

Det är med viss förvåning jag konstaterar att titeln är det minst fåniga och överdrivna med Metal Gear Rising: Revengeance. Raidens löjligt övercoola attityd känns igen från protagonisterna i Platinum Games tidigare spel Bayonetta och Vanquish och detta blandas med fontänliter av blod och de mest krystade bitarna ur Metal Gear-världen, som fyrans skuttande ko-robotar. Som lök på laxen avslutas demot med en bossfajt mot en mekanisk hund med motorsågssvans som spenderar hela striden diskuterandes osammanhängande existensialistisk filosofi med Raiden. Det hela är så b-film att man baxnar, och det är nog lite av en vattendelare huruvida man vill stänga av konsolen i protest eller liksom mig bara luta sig tillbaka och njuta av all japansk kitsch.

Något som är mer odelat positivt är att det tydligt märks att det är ett Platinum Games-spel även i spelmekaniken. Närmast till hands ligger förstås Bayonetta då det rör sig om samma typ av tredjepersonsaction och då som nu visar Platinum att de tillhör de allra främsta när det kommer till att skapa snygga, smidiga och smarta strider. Raiden rör sig som en dröm och för en gångs skull känns det rätt att använda det något trötta epitetet "våldsbalett". Det är också svårt som synden, och det tog mig över ett dussin försök att ta mig igenom den enda ganska korta bana jag spelade. Det ligger kanske inte på Devil May Cry 3-nivå, men man bör förvänta sig mer bett i Revengeance än i många andra genrekamrater. Först efter att ha applicerat lite klassiskt Metal Gear-smygande (fast av en lite våldsammare art som slutar med ett svärd genom huvudet på fienderna) lyckades jag slutligen segra. Smygandet hjälps av en Assassin's Creed-liknande springfunktion som får Raiden att hoppa och skutta över och upp på alla tänkbara hinder och avsatser.

Det mest utmärkande specialläget är dock Blade Mode, där man tar direkt kontroll över Raidens sylvassa katana. Även det kräver en del träning att bemästra, men det hjälper att spelet börjar gå i slow motion när man nyttjar Blade Mode. Förutom att man har möjlighet att göra stora mängder skada på fienden är det också användbart för att rikta in sina attacker mot specifika kroppsdelar. Vissa har förstås sina extra svaga punkter, och kapar man rätt bit så kan man dessutom få sig en hälsoboost. Kompromissen med Blade Mode är dock att man inte kan röra sig när man har det igång, eftersom bägge analogspakarna används för att hantera svärdet. På så sätt påminner det om samma avvägning som fanns i Resident Evil 4 och 5, där man var tvungen att stå still för att kunna dra sitt vapen. Skillnaden är att Revengeance är ett blixtrande snabbt actionspel som får Resident Evil-spelen att kännas ganska sävliga i jämförelse, vilket gör att det skär sig lite att plötsligt behöva stå blick stilla efter att ha studsat runt som en blådåre sekunden innan. Tacksamt nog är det ett mindre problem än vad det inledningsvis känns som eftersom man främst använder Blade Mode som ett sporadiskt komplement till sina vanliga attacker.

I sammanfattning så är alltså Metal Gear Rising: Revengeance läcker, smidig och snygg röjaraction i ett otroligt flådigt och fånigt paket. Och det är ju något som brukat känneteckna många av de allra bästa spelen från Japan.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
Furios bild

Jag ser ju framemot det här spelet, men samtidigt så är jag skeptisk utav bara den. Jag antar att det gäller att försöka se den här spelinstansen som ett fristående kapitel i Metal Gear-universumet. Jag gillade Bayonetta väldigt mycket, så det ska bli intressant att se hur mycket man känner igen av spelmekaniken.

Det jag ser framemot mest med det här spelet är nog att få se vad fan det var som hände med Raiden mellan tvåan och fyran egentligen. Jag vill ha en djuplodande förklaring, och jag kommer bli väldigt besviken om spelet bara kickar igång med att Raiden är fullblodscyborg redan från start. I demand an explanation!

Sebastian Magnussons bild

Furio skrev:
Det jag ser framemot mest med det här spelet är nog att få se vad fan det var som hände med Raiden mellan tvåan och fyran egentligen. Jag vill ha en djuplodande förklaring, och jag kommer bli väldigt besviken om spelet bara kickar igång med att Raiden är fullblodscyborg redan från start. I demand an explanation!

Prepare for disappoint. De har flyttat spelets setting, och det utspelar sig nu efter fyran, och inte längre mellan tvåan och fyran.

UfU__Xs bild

Furio skrev:
I demand an explanation!

Nano...machines? :O

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.