Moebius

Hands-on - PC - tis 30 juli 2013, kl 14.48

Äventyrsspelet Moebius kommer att bli Jane Jensens första egna äventyrsspel på mycket länge, något som för oss äventyrsspelsälskare är oerhört stort. Under E3-mässan visade hon upp början av spelet och det är den förhandskod som jag fått ta del av. Det kändes ärofyllt att i förtid få känna på Jane Jensen-ledda Pinkerton Roads bidrag till äventyrsgenren, men både en och två gånger kände jag ett styng av sorg. Om hon bara hade obegränsat med resurser så hade hon kunnat uträtta underverk!

Utseendemässigt är Moebius snyggt men stelt och har i previewkoden även en hel del grafiska buggar. Vidare slår det mig också att musiken är märkligt ”da-da-dadig” och inte alls så stämningsfull som Janes alster annars brukar ha. Här lämnar jag dock de mindre bra delarna och fokuserar på det som faktiskt gör Moebius intressant och spännande. Framför allt är huvudpersonen Malachi Rector intressant, han är en pompös hyperintelligent antikvitetshandlare som dessutom verkar lida av ångestproblematik eftersom han kontinuerligt stoppar i sig ett par Xanex. Man får däremot inte veta särskilt mycket om honom vilket också gör honom än mer intressant. Och nej, han påminner inte om Gabriel Knight.

Spelet börjar med att Malachi får uppdraget av en hemlig amerikansk myndighet att åka till Venedig för att utreda mordet på en ung kvinna. Malachi ska dock inte hitta mördaren utan istället undersöka vilken historisk person som den mördade kvinnan påminner om. Efter en del klassiskt detektivarbete ska man använda en data-funktion, där Malachi ska jämföra informationen om den mördade kvinnan med historiska fakta om ett antal kända personers. Via uteslutningsmetoden ska man sedan ta reda på vem denna historiska person är. Detta grepp gjorde mig alldeles varm om hjärtat för det är signifikativt för Jane Jensen och hennes historiska intresse. Inte nog med att jag får gnugga geniknölarna, jag lär mig också en massa under tiden. Data-funktionen är den mest unika delen av Moebius och en funktion som förhoppningsvis utvecklas under episodernas gång.

Förhandskoden tar en både till Venedig och till Kairo och denna typ av miljöombyten, dessutom med översiktskartor och dylikt, är mysigt. Det är framför allt den andra episoden – den i Kairo - som verkligen förför. Inte nog med att man ställs inför ett par roliga pussel, Malachi får även bekanta sig med en George Stobard (Broken Sword) looking-and-feeling mofo som garanterat kommer att spela stor roll för spelet. Förhandskoden avslutas med en oerhört angenäm cliff-hanger som definitivt ger mig blodad tand. Där är dock en del, inte orosmoln, men väl saker som jag hade önskat kunde förbättras till släppet och förhoppningsvis är det önskningar som infrias. Jag tror på Moebius, eller jag tror på Jane Jensen, men återigen kan jag inte undgå att känna ett styng av sorg över att hon och Pinkerton Road inte kan få en chans att göra något större.

Moebius har ännu inte fått något officiellt släppdatum, men det blir troligtvis i höst eller i vinter.

Varför har jag inte spelat Endless Legend tidigare?! 06/06/2015 - 00:46

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.