Mortal Kombat

Hands-on - Playstation Vita - fre 24 februari 2012, kl 09.45

Mortal Kombat är ett typiskt Vita-spel på så sätt att det är intill förväxling likt sin stationära förlaga och det är ju det som än så länge är Vitas främsta försäljingsargument - att man kan få samma upplevelse på bussen som hemma i vardagsrummet. Vad som gör Mortal Kombat intressantare än många av dess fightingkusiner är att det är mer inbjudande även för de som inte spelar med arkadsticka. Det kan man ju tycka både bu och bä om, men man kommer ju knappast släpa med sig en Street Fighter IV Tournament Edition-sticka på tidigare nämnda buss.

Så kontenan är alltså att Mortal Kombat fungerar precis lika bra på Vita som stationärt. Det har också tillkommit lite nya funktioner som drar nytta av Vitas mer unika egenskaper. Framför allt syns de till i spelets huvudsakliga läge för ensamma spelare, Challenge Tower. Det har tillkommit några hundratal banor, varav många är fokuserade just på pek eller vift. Ibland är det nästan mobilspelsaktiga moment som erbjuds där man till exempel ska jonglera Scorpion i luften genom att peka på missilbatterier längs skärmens botten eller hålla balansen på en planka genom att luta konsolen allt emedan publiken kastar blodiga kroppsdelar på en.

Mortal Kombat till Vita är överraskande likt sin stationära förlaga.

Mer intressant är när spelet kombinerar nytänkandet med traditionell fightingmekanik. Ett moment jag minns går exempelvis ut på att besegra en stridslysten Baraka, vilket vore knivigt nog även i vanliga fall. Det som gör det annorlunda här är att varje slag täcker skärmen med blod så man måste torka bort det med fingrarna, vilket också gör att man läker lite liv. Det blir en intressant balansgång mellan inte bara sedvanlig offensiv och defensiv, utan dessutom vindrutetorkarmanövrar.

Man skulle kunna kalla det hela aningen gimmickartat men Mortal Kombat i allmänhet och Challenge Tower i synnerhet har ju å andra sidan alltid dragit sig åt gimmickhållet. Vita-paketet erbjuder samma sak men med lite nya varianter och i bärbart format. Det ska antagligen en inbiten spelare till för att skaffa detta om man redan har den stationära varianten, men sett på egen hand erbjuder Mortal Kombat Vita samma upplevelse som framför TV:n och lite till.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
VodkaCitrons bild

"Reptile's theme" by SkrilleX

*facepalm*

Carefaces bild

Vitan i sig är helt fantastisk. Jag har redan spelat mer på den än på min 3DS. :)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.