Pikmin 3

Hands-on - Wii U - fre 30 november 2012, kl 09.17

Det känns väldigt märkligt att Pikmin är cirka tio år gammalt. Det får mig att känna mig ganska gammal då jag minns så väl när det kom. Det visade den uppfinningsrikedom Nintendo sitter och ruvar på och den personliga koppling Shigeru Miyamoto hade till spelet (sann eller ej) gjorde det extra tilltalande. Det kändes som ett kärleksprojekt på samma sätt som Mega Man 2 och det märktes även om spelet i sig inte var felfritt.

I och med Pikmin 3 tar serien steget in i nutiden med sprakande högupplöst grafik och anpassade Wiimote-kontroller som gör kontrollen över ens Pikmin betydligt lättare än tidigare. I ett av uppdragen som fanns att prova på på Gamex i år var målet att roffa åt sig så många poäng som möjligt genom att samla ihop frukter och fiender och ta tillbaka dem till Olimars skepp. Detta kräver flitigt användande av de Pikmin man kan samlar på sig på olika delar av den relativt stora kartan. Även om just den här delen av spelet är likt det vi har sett i tidigare delar Njöt jag genom hela demon, mycket tack vare den helmysiga stämningen och de lättillgängliga kontrollerna. Det finns även nya Pikmin i form av stenpikmin som krävs för att nå annars otillgängliga platser där de poängfyllda frukterna finns, och de passar väl in med de andra. När de slåss mot fiender (vilket Pikmin gör genom att de kastas på antagonisten av Olimar) verkar de också vara de ultimata vapnen. De är bokstavligt talat hårdare än sina mer färggranna Pikmin-kusiner. Att de är minst lika söta och härliga som de andra hjälper också. Den här typen av uppdrag är något som jag tror kan locka fram många speltimmar då det uppmuntrar planering. Då det är begränsat med tid måste man som spelare planera och lära sig en vinnande strategi, och då Nintendo gett Wii U ett någorlunda vettigt onlinestöd kan det här bli ett riktigt bra sätt att ge spelet livslängd.

Å andra sidan är det många frågetecken som måste rätas ut innan jag kan vara helt säker på att Nintendo lyckas med serien igen. Hur varierat kommer spelet att vara? Kommer det att vara för likt sina föregångare? Och det kanske viktigaste: Hur viktig är Wii U-kontrollen för spelet. Det faktum att jag spelade det med en Wiimote snarare än Wii U-kontrollen - och uppmuntrade till det - säger en del om att det inte verkar vara mer än en glorifierad karta. Det är visserligen inte något negativt i sig, är spelet designat för en specifik kontrollstil kvittar det så länge det är funktionellt. Det kan dock vara lite synd med tanke på den potential som kontrollen faktiskt har. Jag är optimistisk, men jag är försiktig i min optimism. Om inte annat kan det bli den första rediga “killer-app” som Nintendo släpper till maskinen, om man nu bortser från “New” Super Mario Bros. U.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 11:11

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.